ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Eπειτα από διάλογο έξι μηνών και αφού έχουν ενσωματωθεί στο πολυσέλιδο πόρισμα απόψεις και προτάσεις από εκπροσώπους αρμοδίων φορέων, πολιτικών κομμάτων και εκπαιδευτικών, η επιτροπή κατέληξε στο σχέδιο με το οποίο θα επιχειρηθεί να ξεκινήσει η υλοποίηση μίας ρεαλιστικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. «Το κείμενο δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί ότι είναι ένα αμιγώς συριζαίικο κείμενο», αναφέρει στο «Εθνος της Κυριακής» ο κ. Γαβρόγλου.
Πρόκειται για έναν διακεκριμένο πανεπιστημιακό με βαρύνουσα άποψη στα θέματα της Εκπαίδευσης και αυτός είναι ο λόγος που τον πρότεινε ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, για τη θέση του προέδρου της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, καθώς κρίνει ότι θα συνεισφέρει τα μέγιστα στον διάλογο για την Παιδεία αλλά και στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, οι οποίες σύντομα θα αποφασισθούν.
Οι αλλαγές
Οπως λέει ο κ. Γαβρόγλου, «η κρατική χρηματοδότηση φτάνει με δυσκολία να αντιμετωπίσει τα ανελαστικά μας έξοδα και δεν υπάρχουν οι πόροι για να εγκαινιαστούν, έστω και πειραματικά, νέες εκπαιδευτικές δραστηριότητες που να σηματοδοτήσουν την απαρχή ενός νέου εκπαιδευτικού κλίματος στα σχολεία. Η απαράδεκτη άρνηση των θεσμών να προχωρήσουμε σε μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών λειτουργεί παραλυτικά. Το διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό στα πανεπιστήμια γερνάει και οι εξαιρετικοί νέοι επιστήμονες βρίσκουν τις πόρτες των Πανεπιστημίων και των Ερευνητικών Κέντρων ερμητικά κλειστές». Οσον αφορά στους μαθητές, τονίζει ότι «επιβαρύνονται με πολλή ύλη και υπάρχουν ορισμένα βιβλία που είναι εντελώς ακατάλληλα». Βέβαια, προσθέτει, «το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν έχει καταρρεύσει χάρη στην ευσυνειδησία των εκπαιδευτικών που επιτελούν αυτήν την εποχή ένα τιτάνιο έργο».
Σύμφωνα με τον κ. Γαβρόγλου, η απόφαση του κ. Φίλη για να γίνει ένας Εθνικός και Κοινωνικός Διάλογος για την Παιδεία σηματοδότησε πολλά πράγματα ταυτοχρόνως: την προσπάθεια διαμόρφωσης νέων προτάσεων για ένα σύνολο προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Εκπαίδευση, τη συζήτηση παλιών προτάσεων και την επικαιροποίησή τους, τη σύνθεση διαφορετικών απόψεων που θα εκφραστούν από φορείς, εμπειρογνώμονες και κόμματα, όπως και την αδιαμεσολάβητη επαφή με τους δασκάλους και καθηγητές. Το ζήτημα όμως είναι αν μπορούν οι όποιες αλλαγές στην Εκπαίδευση να γίνουν άμεσα.
«Το δυσκολότερο πρόβλημα στην όποια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση δεν είναι τόσο οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις, αλλά ο τρόπος υλοποίησής τους. Πιστεύω ότι η όποια σοβαρή μεταρρύθμιση θέλει 6 χρόνια για να εδραιωθεί και στη διάρκεια αυτών των 6 ετών πρέπει να γίνονται τα προσεκτικά βήματα αλλά και οι αναγκαίες διορθώσεις. Για πρώτη φορά, νομίζω, παρουσιάζεται ένα κείμενο αποτέλεσμα ενδελεχούς διαλόγου και όλες οι προτάσεις εκφράζονται σε ένα χρονοδιάγραμμα με ρεαλιστικές βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες στοχεύσεις για όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης με ορίζοντα την εξαετία, η υλοποίηση των οποίων θα υπερβαίνει τη θητεία μίας κυβέρνησης», τονίζει ο κ. Γαβρόγλου.
Παραπαιδεία
Στο πόρισμα γίνεται λόγος και για την παραπαιδεία. «Μόνον όταν αναβαθμιστεί το Λύκειο, όταν γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές στα ΑΕΙ, όταν θα υπάρξει ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ, όταν σιγά σιγά αρχίσει να αποκαθίσταται η εμπιστοσύνη της κοινωνίας στη δημόσια Εκπαίδευση, θα αρχίσει η βαθμιαία αποδυνάμωση της παραπαιδείας», αναφέρει ο κ. Γαβρόγλου και προσθέτει: «Εχουμε ένα ακυρωμένο Λύκειο και τα φροντιστήρια έχουν καταλήξει να καθορίζουν τον χαρακτήρα της παρεχόμενης γνώσης.
Στο πόρισμα γίνεται λόγος και για την παραπαιδεία. «Μόνον όταν αναβαθμιστεί το Λύκειο, όταν γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές στα ΑΕΙ, όταν θα υπάρξει ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ, όταν σιγά σιγά αρχίσει να αποκαθίσταται η εμπιστοσύνη της κοινωνίας στη δημόσια Εκπαίδευση, θα αρχίσει η βαθμιαία αποδυνάμωση της παραπαιδείας», αναφέρει ο κ. Γαβρόγλου και προσθέτει: «Εχουμε ένα ακυρωμένο Λύκειο και τα φροντιστήρια έχουν καταλήξει να καθορίζουν τον χαρακτήρα της παρεχόμενης γνώσης.
Η γνώση έχει ταυτιστεί αποκλειστικά με τους τρόπους να αποδίδει κανείς ικανοποιητικά στις εξετάσεις. Υπάρχουν φροντιστήρια που κάνουν τεράστιες προσπάθειες να δώσουν στους μαθητές την αίσθηση μιας παρεχόμενης γνώσης που δεν αποτελείται μόνον από αλγορίθμους για την επιτυχή αντιμετώπιση των εξετάσεων, αλλά αυτά αποτελούν την εξαίρεση. Βέβαια το πρόβλημα με την παραπαιδεία είναι κοινωνικό, μιας και στα φροντιστήρια εργάζονται γύρω στα 45.000 άτομα με εξαιρετικά χαμηλούς μισθούς, απαράδεκτες συνθήκες εργασίας και κάτω από ένα καθεστώς φόβου απόλυσης σε περίπτωση που θα συνδικαλιστούν».
http://www.ethnos.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου