Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2020

Αγροτικά Προϊόντα, Μεταποίηση, Τουρισμός





Η Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού εορτάζεται κάθε χρόνο στις 27 Σεπ, ημερομηνία, η οποία καθορίσθηκε από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού το 1970. Κύριος στόχος του εορτασμού αυτού είναι η ανάδειξη της οικονομικής, κοινωνικής, πολιτιστικής & πολιτικής συμβολής του τουρισμού στην ευημερία της κοινότητας.
Η κα Μάγδα Κοντογιάννη, Κτηνοτρόφος (6906962549) πρότεινε η εφετινή Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού να προσεγγισθεί από τον Κτηνοτροφικό Σύλλογο Αττικής, και από τον βαθμό συνεργειών που δημιουργεί σε όλη την Ελληνική κοινωνία και οικονομία, και όχι μόνο αποστειρωμένα και μεγεθυμένα ΜΟΝΟ στον τουρισμό και τους επαγγελματίες του τουρισμού. Η περιπέτεια της πανδημίας  μας έκανε να μπορούμε να δούμε λίγο ευρύτερα τα θέματα και όχι αποκλειστικά και ασύνδετα, εστιασμένα στον τουρισμό.
Τριάντα χρόνια μετά την Πρωτοβουλία της ΕΕ LEADER (Liaisons Entre Actions de Développement de l’ Economie Rurale – Δεσμοί μεταξύ δράσεων για την ανάπτυξη της οικονομίας του αγροτικού χώρου) και τρία χρόνια μετά το «forum Αγροδιατροφής-Βιομηχανίας-Τουρισμού», που έγινε στις 21-11-2017, στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, ακόμα οι διάφοροι τομείς της ελληνικής οικονομίας «τρέχουν» εξασφαλίζοντας προνόμια, επιχορηγήσεις, δανειοδοτήσεις και επιδοτήσεις ανάλογα με τις σχέσεις των «επιχειρηματιών» τους με μια περίεργη πολιτική-επιχειρηματική ελίτ, που ΔΕΝ έχει καμιά σχέση με την πραγματική οικονομία.
Ελπίζαμε ότι μετά την πανδημία, η επαναξιολόγηση των προτεραιοτήτων για την επιβίωση της κοινωνίας (πρώτα η ζωή, μετά η διατροφή … και κάπου εκεί στο βάθος η διασκέδαση και οι υπηρεσίες που ΔΕΝ ΠΑΡΑΓΟΥΝ) θα επανάφερε στο προσκήνιο τις πραγματικές αξίες.
Σήμερα, εν μέσω ακόμα πανδημίας, διακρίνεται, από έναν τρίτο εξωτερικό παρατηρητή, μια προσήλωση, των μη παραγωγικών παρασίτων της οικονομίας, στην διατήρηση status προνομιακής φροντίδας ΜΗ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΩΝ δραστηριοτήτων που ΔΕΝ ΣΥΜΒΑΛΛΟΥΝ στην επιβίωση των τοπικών κοινωνιών, αλλά ΜΟΝΟ συγκεκριμένων επιχειρηματικών ομάδων & υπαλληλικών συντεχνιών.
Η πρωτοβουλία για το Φόρουμ Αγροδιατροφής-Βιομηχανίας-Τουρισμού (2017) είχε στρατηγική σημασία διότι απαντά σε ένα κορυφαίο, διαχρονικό πρόβλημα του ελληνικού παραγωγικού συστήματος. Το πρόβλημα συνίσταται στην αδύναμη και κατακερματισμένη παραγωγική βάση, αποτέλεσμα ενός άνισου και αποσπασματικού τρόπου ανάπτυξης. Ο τουρισμός, η ναυτιλία, η αγροτική οικονομία, η μεταποίηση, αναπτύσσονται χωρίς τοπικές διασυνδέσεις, ή αδύναμες κάθετες & οριζόντιες μέσα στην Ελλάδα, μεταξύ τους διασυνδέσεις. Επιβάλλεται η υλοποίηση ολοκληρωμένων σχεδίων (!), συνεκτικών πολιτικών και επιβολής κανόνων καθολικής εφαρμογής (!).
Θέλουμε να συνδέσουμε παραγωγικά τον πιο δυναμικά αναπτυσσόμενο τομέα της οικονομίας μας – τον τουρισμό – με την αγροτική παραγωγή, τη μεταποίηση, τον πολιτισμό και να αναπτύξουμε συνέργειες μεταξύ τους.
Σήμερα, μετά από 30 χρόνια από την Πρωτοβουλία LEADER και μετά από 3 χρόνια από το Φόρουμ Αγροδιατροφής-Βιομηχανίας-Τουρισμού, και αφού αποδείχθηκε στην πράξη ότι ο τουρισμός ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ο πιο δυναμικά αναπτυσσόμενος τομέας, αλλά μια ευκαιριακή, περιστασιακή, σπεκουλαδόρικη δραστηριότητα προνομιακά δανειοδοτηθέντων επιχειρηματιών.
Ίσως αξίζει να δούμε, έστω να συζητήσουμε, στην Μετά Κοροναϊό Εποχή την επαναξιολόγηση των προτεραιοτήτων μας, ή έστω την διασύνδεσή τους, ώστε, πέραν των επιχειρηματιών, να ασχοληθούμε σοβαρά και με την επιβίωση των κοινωνιών και των ανθρώπων.
Σήμερα (στοιχεία Pricewaterhouse Coopers, Ιούνιος 2017) από τα συνολικά καταγεγραμμένα έξοδα μιας τουριστικής επιχείρησης στην Ελλάδα διοχετεύεται στην εγχώρια αγορά το 7% ΜΟΝΟ (13% στην Κρήτη), ενώ στην Ιταλία το αντίστοιχο ποσοστό είναι 70%! … Όλα τα άλλα φεύγουν … στο εξωτερικό, ως αιμορραγία της εθνικής οικονομίας.
Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι από το 1€ εξόδων ενός τουρίστα-επισκέπτη στην Χαλκιδική το τελικό φαινόμενο εισόδημα στην εθνική οικονομία είναι 0,80€. Ένας επισκέπτης-τουρίστας που ξοδεύει 1€ στην Πέλλα δημιουργεί φαινόμενο εισόδημα 2,50€! … απλά διότι στην Π.Ε. Πέλλας οι επιχειρηματίες του τουρισμού χρησιμοποιούν τοπικά προϊόντα και ντόπιο ανθρώπινο δυναμικό.
Η σύνδεση του τουρισμού (διαμονή, εστίαση, ψυχαγωγία, εκδρομές, ξεναγήσεις, αρχαιολογικοί χώροι, τοπικός πολιτισμός, μουσεία κλπ) με την ελληνική γαστρονομία, τον πολιτισμό, την ελληνική παραγωγή θα διαφοροποιήσει και θα αναβαθμίσει το τουριστικό προϊόν και την ταξιδιωτική εμπειρία, ενισχύοντας την Ελλάδα ως προορισμό και τους δεσμούς των επισκεπτών με τη χώρα μας.
Ο πρωτογενής τομέας, η γαστρονομία, τα τοπικά προϊόντα, είναι ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα που ενισχύουν το τουριστικό προϊόν μας, διαφοροποιούν την τουριστική εμπειρία, και τελικά η σύνθεση αυτή βοηθά στο χτίσιμο τουριστικής συνείδησης, όχι ευκαιριακής, που δεν στηρίζεται σε αποχαυνωμένους Άγγλους νεαρούς που έρχονται απλά για να οργιάσουν στις ελληνικές παραλίες.
Αλλά όλα αυτά μοιάζουν με παιχνίδια στα χέρια μιας πολιτικο-επιχειρηματικής ελίτ, αφού οι επενδύσεις στον τουρισμό μπορούν να χρηματοδοτηθούν μέχρι 70% ενώ οι επενδύσεις στον παραγωγικό αγροδιατροφικό τομέα με 30-50% …
Ο κ Γιάννης Κοντογιάννης (Πρόεδρος Κτηνοτροφικού Συλλόγου Αττικής) εδώ και πέντε χρόνια υπεραμύνεται και προπαγανδίζει υπέρ της ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, υπέρ προγραμμάτων Τοπικής Διασύνδεσης της παραγωγής-μεταποίησης-πολιτιστικής κληρονομιάς-κατανάλωσης, υπέρ ΒΙΩΣΙΜΩΝ ΤΟΠΙΚΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΩΝ.
Η κα Μάγδα Κοντογιάννη, Κτηνοτρόφος, τόνισε την ανάγκη συνεργασιών υπενθυμίζοντας το Σύμφωνο Συνεργασίας του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Αττικής με την Λέσχη Αρχιμαγείρων Αττικής «ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ» για την προώθηση των αγροτικών προϊόντων της Αττικής, και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Αττικής με την Γατρονομία. Την Τετάρτη, 23 Σεπ 2020, στις 12.00, θα γίνει μια ακόμα προσπάθεια στο facebook: skywalker, να επανεκκινήσει η συζήτηση για την σύνδεση των Αγροτικών Προϊόντων, με την μεταποίηση και τον Τουρισμό.

Για την καταγραφή, Δημήτριος Μιχαηλίδης, ΑγροΝέα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου