Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου 2015

Eνα έξυπνο λογισμικό της Volkswagen που την οδηγεί στην ολική καταστροφή

Συνεχίζονται με ακάθεκτο ρυθμό οι αποκαλύψεις στο σκάνδαλο της Volkswagen, με την εταιρεία να διέρχεται την πλέον δύσκολη φάση της ιστορίας της.Τον «νέο αέρα» που χρειάζεται η Volkswagen ελπίζει να φέρει στη χειμαζόμενη από τo ανεξέλεγκτων διαστάσεων σκάνδαλο Volkswagen ο νέος διευθύνων σύμβουλος της εμβληματικής αυτοκινητοβιομηχανίας Ματίας Μίλερ, ως τώρα επικεφαλής της Porsche θυγατρικής της VW, που αντικαθιστά τον Μάρτιν Βίντερκορν.

Με τη χρήση έξυπνου λογισμικού η VW παραπλανούσε τις αρμόδιες Αρχές σε ΗΠΑ και Ευρώπη για τα επίπεδα ρύπων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων της, έχει δημιουργήσει πλήθος ερωτημάτων και έχει γεννήσει κύματα οργής. Ερωτήματα, που αφορούν την ηθική των επιχειρήσεων, τον τρόπο διακυβέρνησής τους, την αξιοπιστία των προϊόντων τους και τη σχέση που κτίζουν με τους καταναλωτές τους, την αδυναμία των μηχανισμών τόσο των εσωτερικών ενός ομίλου όσο και των αρμόδιων κρατικών αρχών να εντοπίσουν μια απάτη, καθώς και το πόσο τελεσφόροι είναι οι εταιρικές πρωτοβουλίες περιορισμού των εκπομπών ρύπων κ.ο.κ.
Συν τοις άλλοις, επανέρχεται στον δημόσιο διάλογο το ερώτημα, το οποίο είχε τεθεί και με το ξέσπασμα της χρηματοπιστωτικής κρίσης: είναι δυνατόν ένας κολοσσός επιχειρηματικός να κλονιστεί (ή ακόμη και να καταρρεύσει), έχοντας επιτρέψει μια τόσο εκτεταμένη, εις βάθος και κατ’ εξακολούθηση παράνομη πρακτική; «Εχω μείνει άφωνος με το πώς μία τέτοια παράβαση συνέβη σε τόση έκταση σε αυτήν την εταιρεία», δήλωσε ο πρώην επικεφαλής της Volkswagen, Μάρτιν Βίντερκορν. Ο κ. Βίντερκορν παραιτήθηκε λίγες ημέρες μετά την αποκάλυψη της απάτης, αναλαμβάνοντας την ευθύνη, αλλά προσθέτοντας πως «ο ίδιος δεν έχει σφάλει». Η απάτη αυτή χρονικά συμπίπτει με τα έξι (2009 - 2015) από τα οκτώ χρόνια της θητείας του. Το εάν γνώριζε ο ίδιος ή όχι, θα αποδειχθεί. Ωστόσο, η Volkswagen δεν παύει να αποτελεί έναν ιδιαίτερα σύνθετο οργανισμό με 12 εμπορικά σήματα, από τις μοτοσικλέτες Ducati, τα οικογενειακά Golf και τις πολυτελείς Porsche μέχρι τα φορτηγά Scania και τους κινητήρες πλοίων ΜΑΝ. Απασχολεί σχεδόν 600.000 άτομα και διατηρεί 119 εργοστάσια σε 31 χώρες. Πόσο εύκολα διοικείται, λοιπόν; Πέραν τούτου, η αντίδραση του μηχανισμού της Volkswagen και του ίδιου του Μάρτιν Bίντερκορν είναι αδικαιολόγητη, όπως επισημαίνει στο Reuters ο αρθρογράφος Ολαφ Στόρμπεκ. Από το 2014 ήδη οι αρμόδιες Αρχές στις ΗΠΑ, η Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος και η CARB στην Καλιφόρνια σε συνεργασία με το ειδικό τμήμα του Πανεπιστημίου της Βιρτζίνια ερευνούσαν τις παράξενες αποκλίσεις μεταξύ των εκπομπών ρύπων στο εργαστήριο και των πραγματικών στον δρόμο από συγκεκριμένα μοντέλα VW. Τα στελέχη της VW ΗΠΑ τις απέδωσαν σε σφάλματα της διαδικασίας και στον τρόπο οδήγησης.
Από πέρυσι τον Δεκέμβριο και για αρκετούς μήνες, όμως, η εταιρεία ανακαλούσε τα πετρελαιοκίνητα οχήματά της για να αποκαταστήσει ένα τεχνικό πρόβλημα, όπως ενημέρωνε με επιστολή της τους οδηγούς.
Τίποτε δεν άλλαξε, όμως, αφότου τα οχήματα επιστράφηκαν. Τελικά η VW παραδέχθηκε την περασμένη εβδομάδα ότι εξαπατούσε τις Αρχές μέσω έξυπνου λογισμικού.

Οι εταιρικές απάτες δεν συνιστούν καινοφανές φαινόμενο, ούτε όσες σχετίζονται με εκπομπές ρύπων: το 1998 η Ford τιμωρήθηκε με πρόστιμο 7,8 εκατ. δολαρίων, επειδή είχε χρησιμοποιήσει συσκευές που επέτρεπαν στα φορτηγάκια Econoline να εκπέμπουν ρύπους τόσους ώστε να περνούν τα τεστ. Ωστόσο, όταν ανέπτυσσαν υψηλές ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο, οι ρύποι υπερέβαιναν τα επιτρεπτά όρια.  Το επίμαχο λογισμικό έχει εγκατασταθεί σε 11 εκατομμύρια οχήματα με τα εμπορικά σήματα του ομίλου της Volkswagen σε όλον τον κόσμο. Η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Νότια Κορέα και η Ινδία διεξάγουν έρευνες για να διαπιστώσουν εάν κυκλοφορούν αυτοκίνητα με το λογισμικό αυτό στους δρόμους τους. Επίσης, έρευνες για ποινικές ευθύνες διεξάγουν ΗΠΑ και Γερμανία. Η δε Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητεί από όλες τις χώρες-μέλη της Ε.Ε. να διερευνήσουν πόσα οχήματα κάνουν χρήση του εν λόγω παράτυπου λογισμικού κατά τη διεξαγωγή ελέγχων εκπομπών ρύπων. Επιπλέον, ενδεχομένως το σκάνδαλο να θίγει και άλλες εταιρείες του κλάδου. Υπήρξαν δημοσιεύματα την Πέμπτη στον γερμανικό περιοδικό Τύπο, σύμφωνα με τα οποία και τα αυτοκίνητα πολλαπλών χρήσεων (SUV) της BMW εκπέμπουν ρύπους 11 φορές υπεράνω των επιτρεπόμενων ορίων σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Η εταιρεία το διέψευσε, αλλά η τιμή της μετοχής της υπέστη απώλειες στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης.

Η δε τιμή της μετοχής της Volkswagen από την προηγούμενη Παρασκευή, οπότε αποκαλύφθηκε η απάτη, απώλεσε 40% της αξίας της. Το 25% είχε εξανεμισθεί τις δύο πρώτες ημέρες της εβδομάδας. Το γερμανικό υπουργείο Μεταφορών,με ανακοίνωσή του στις 28 Ιουλίου, ανέφερε πως γνώριζε το θέμα και ότι επιδίωκε να επιβάλει αυστηρότερους κανόνες. Πάντως, δεν αναγνώριζε πρόθεση στη Volkswagen για παραποίηση μετρήσεων. Δεδομένου ότι η αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί έμβλημα της βαριάς βιομηχανίας της Γερμανίας, ο αντίκτυπος είναι πολύ μεγάλος. Οικονομολόγοι ανέφεραν ότι το σκάνδαλο Volkswagen ενδεχομένως να έχει για τη Γερμανία πιο επικίνδυνες συνέπειες από ό,τι η ελληνική κρίση.
Έντυπη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου