Οι τελευταίες έρευνες στον κλάδο του wellness συγκλίνουν σε μια σταθερά αναπτυσσόμενη τουριστική οικονομία με εφαρμογές σε πολλές πτυχές της ζωής μας.
Τον Φεβρουάριο του 2019, ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Global Wellness Institute παρουσίασε στα διεθνή ΜΜΕ τα αποτελέσματα από τις τελευταίες έρευνες στον κλάδο της ευεξίας, συγκεντρώνοντας τα οικονομικά μεγέθη, αλλά και τις ανερχόμενες τάσεις της φετινής χρονιάς. Πρόκειται για μια βιομηχανία 4,2 τρισ. δολαρίων, που όχι μόνο διατηρεί σταθερά ανοδική πορεία, αλλά και αποδεικνύει ότι αποτελεί μια ισχυρή πρόταση του τουριστικού κλάδου, με σημαντικά οφέλη για τις οικονομίες των χωρών που υπηρετούν τη ζήτηση με υπηρεσίες υψηλού επιπέδου.
Η ατζέντα του GWI επικεντρώθηκε –εκτός από τις τάσεις και τις επιχειρήσεις– στις αναδυόμενες αγορές. Από το 2015, Ασία-Ειρηνικός, Λατινική Αμερική-Καραϊβική, Μέση Ανατολή-Βόρεια Αφρική και Υποσαχάρια Αφρική αντιπροσωπεύουν κατά μέσο όρο σχεδόν το 60% της αγοράς ταξιδιών ευεξίας. Νούμερο ένα προορισμός διεθνώς τα τελευταία πέντε χρόνια είναι η Ασία, με την Κίνα να έχει το μεγαλύτερο μερίδιο στην παγκόσμια βιομηχανία, καθώς ο κόσμος ανακαλύπτει εκ νέου τις παραδοσιακές θεραπείες. Στην Ιαπωνία, που αποτελεί τον τρίτο δημοφιλέστερο προορισμό στην Ασία, έχουν σχεδιαστεί –με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες που θα πραγματοποιηθούν στο Τόκιο το 2020– ειδικές θεματικές διαδρομές ευεξίας. Στόχος είναι να στραφεί το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών σε νέα μέρη, πέρα από τη βασική τουριστική αρτηρία Κιότο-Οσάκα-Τόκιο. Για παράδειγμα, η διαδρομή Dragon (ή Shoryudo) περνάει από την Chubu, μια περιοχή που διαθέτει πολλά ιστορικά και πολιτιστικά τοπόσημα, πλούσια φυσικά τοπία (π.χ. το όρος Φούτζι), θερμές πηγές, κ.ά.
Η ατζέντα του GWI επικεντρώθηκε –εκτός από τις τάσεις και τις επιχειρήσεις– στις αναδυόμενες αγορές. Από το 2015, Ασία-Ειρηνικός, Λατινική Αμερική-Καραϊβική, Μέση Ανατολή-Βόρεια Αφρική και Υποσαχάρια Αφρική αντιπροσωπεύουν κατά μέσο όρο σχεδόν το 60% της αγοράς ταξιδιών ευεξίας. Νούμερο ένα προορισμός διεθνώς τα τελευταία πέντε χρόνια είναι η Ασία, με την Κίνα να έχει το μεγαλύτερο μερίδιο στην παγκόσμια βιομηχανία, καθώς ο κόσμος ανακαλύπτει εκ νέου τις παραδοσιακές θεραπείες. Στην Ιαπωνία, που αποτελεί τον τρίτο δημοφιλέστερο προορισμό στην Ασία, έχουν σχεδιαστεί –με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες που θα πραγματοποιηθούν στο Τόκιο το 2020– ειδικές θεματικές διαδρομές ευεξίας. Στόχος είναι να στραφεί το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών σε νέα μέρη, πέρα από τη βασική τουριστική αρτηρία Κιότο-Οσάκα-Τόκιο. Για παράδειγμα, η διαδρομή Dragon (ή Shoryudo) περνάει από την Chubu, μια περιοχή που διαθέτει πολλά ιστορικά και πολιτιστικά τοπόσημα, πλούσια φυσικά τοπία (π.χ. το όρος Φούτζι), θερμές πηγές, κ.ά.
Μακροζωία και ευζωία συνδέονται με τη σωστή διατροφή, την επαφή με τη φύση και τη γνωριμία με τις ρίζες και τον πολιτισμό μας. (Φωτογραφία: Courtesy of aman hotels & resorts)
Η Ασία εξάλλου, η οποία αποτελεί πρότυπο για τις χώρες και τους επιχειρηματίες που αναζητούν την καινοτομία και τις ευκαιρίες που προσφέρει η συγκεκριμένη μορφή τουρισμού, πρωταγωνιστεί σε αυτή την αγορά εισάγοντας την έννοια της ευζωίας παντού: στην τεχνολογία, στη γαστρονομία, στη μόδα, στην ομορφιά, στο design. Το μοντέλο που υπηρετεί συνδυάζει την Ανατολή με τη Δύση μέσα από πρωτότυπα concepts, όπως ο συνδυασμός του ατομικού με το κοινωνικό «καλό». Παράδειγμα αυτής της ολιστικής αντιμετώπισης αποτελεί η Sangha, μια «κοινότητα ευεξίας» έκτασης 46 στρεμμάτων στις όχθες της λίμνης Yangcheng, στην Κίνα. Το κέντρο, που λειτουργεί σαν ένα μικρό χωριό, εκτός από τις θεραπείες που προσφέρει, στόχο έχει να δώσει τη δυνατότητα στους επισκέπτες να ενωθούν ξανά με τη φύση, να γνωρίσουν τον πολιτισμό, τις τέχνες και τη γαστρονομία της περιοχής. Tα μέλη της Sangha είναι αφοσιωμένα το ένα στο άλλο, όπως τα μέλη μιας οικογένειας. Τους δίνεται η δυνατότητα να μοιράζονται τις ιδέες τους και να προσφέρουν έμπρακτα κοινωνικό έργο (π.χ. βοηθώντας κατοίκους των χωριών), ενδυναμώνοντας την κοινότητα και μαθαίνοντας πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος που μπορεί να έχει ο καθένας μας στην κοινωνία.
Υπερτουρισμός και ευζωία
Άμστερνταμ, Ρώμη, Βαρκελώνη και Βενετία είναι μόνο μερικές από τις πόλεις που απασχολούν συχνά τον Τύπο με τα προβλήματα που τους δημιουργεί η μεγάλη εισροή τουριστών. Αναζητώντας διέξοδο, οι ενδιαφερόμενοι έχουν διαπιστώσει ότι, για να μπορέσει να αποσυμφορηθεί ένα μέρος, πρέπει να «γεννηθούν» νέοι προορισμοί μακριά από τα πολυσύχναστα αυτά κέντρα. Παράλληλα, εξετάζοντας τι ζητά ο σύγχρονος άνθρωπος όταν ταξιδεύει, οι επαγγελματίες του κλάδου συμπεραίνουν ότι η ανησυχία του κόσμου για ένα βιώσιμο μέλλον οδηγεί στην κατεύθυνση του wellness, που εν προκειμένω δεν σημαίνει απλώς θεραπείες spa, αλλά μια ολόκληρη φιλοσοφία ζωής.
Υπερτουρισμός και ευζωία
Άμστερνταμ, Ρώμη, Βαρκελώνη και Βενετία είναι μόνο μερικές από τις πόλεις που απασχολούν συχνά τον Τύπο με τα προβλήματα που τους δημιουργεί η μεγάλη εισροή τουριστών. Αναζητώντας διέξοδο, οι ενδιαφερόμενοι έχουν διαπιστώσει ότι, για να μπορέσει να αποσυμφορηθεί ένα μέρος, πρέπει να «γεννηθούν» νέοι προορισμοί μακριά από τα πολυσύχναστα αυτά κέντρα. Παράλληλα, εξετάζοντας τι ζητά ο σύγχρονος άνθρωπος όταν ταξιδεύει, οι επαγγελματίες του κλάδου συμπεραίνουν ότι η ανησυχία του κόσμου για ένα βιώσιμο μέλλον οδηγεί στην κατεύθυνση του wellness, που εν προκειμένω δεν σημαίνει απλώς θεραπείες spa, αλλά μια ολόκληρη φιλοσοφία ζωής.
Μπορεί όμως ο τουρισμός ευεξίας να αποτελέσει το αντίδοτο στον υπερτουρισμό; Οι ειδικοί λένε ότι η διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος επιτυγχάνει μια πιο δίκαιη κατανομή των τουριστικών οφελών για τους κατοίκους και ανακουφίζει τις περιοχές που «πλήττονται». Ένα συγκεκριμένο παράδειγμα που αναφέρθηκε στη διάσκεψη του GWI ήταν το νότιο Τιρόλο της Ιταλίας, ένας προορισμός ευεξίας μεγάλης ανάπτυξης που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως αντίποδας στην τουριστική πλημμύρα της Βενετίας.
Μόδα, φύση και διαλογισμός
Η βιομηχανία της μόδας έχει τα ταχύτερα αντανακλαστικά και ανιχνεύει πρώτη τις ανησυχίες της κοινωνίας, μεταφέροντάς τες με σύγχρονο τρόπο στα ρούχα που προτείνει. Παράδειγμα αποτελεί η τάση του αthleisure, που σχετίζεται με όσους φροντίζουν το σώμα τους και την υγεία τους μέσω του αθλητισμού, τους ενδιαφέρει να δείχνουν κομψοί στις αθλητικές τους δραστηριότητες και φυσικά είναι περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένοι. Μπορεί να μη ντυνόμαστε όλοι με ανακυκλωμένα υλικά, ωστόσο η ανταλλαγή ή η πώληση παλιών ρούχων –σε πραγματικά ή διαδικτυακά παζάρια, όπως το Poshmark– είναι ένας κρίκος στην αλυσίδα της ανακύκλωσης και μια καλή πράξη για τον εαυτό μας. Και κατ’ αυτή την έννοια είναι wellness.
Γιόγκα με θέα στον ωκεανό σε resort του Βιετνάμ. (Φωτογραφία: John W. McDermott)
Μία ακόμα σύγχρονη τάση που αφορά το πώς να ζούμε καλύτερα είναι η επιστροφή στη φύση, καθώς σώμα και μυαλό επηρεάζονται σημαντικά από τις εμπειρίες στην ύπαιθρο. Το 2018, η Εθνική Υπηρεσία Υγείας της Σκωτίας προχώρησε στην προώθηση της συνταγογράφησης των δραστηριοτήτων στη φύση ως αντίδοτο στην υψηλή αρτηριακή πίεση, στο άγχος και στην κατάθλιψη. Σε πολλές χώρες αναπτύσσονται δραστηριότητες που φέρνουν τον άνθρωπο σε επαφή με το φυσικό περιβάλλον – παράδειγμα αποτελεί η κολύμβηση σε θερμές πηγές μέσα στη φύση, που έχει γίνει δημοφιλής στην Ιαπωνία. Επίσης, αρκετοί είναι εκείνοι που επιχειρούν να «εξερευνήσουν» σε βάθος τον εαυτό τους, κάνοντας ήσυχους περιπάτους στη φύση ή επιλέγοντας ένα μέρος (π.χ. το αίθριο ενός spa) που να αισθάνονται ότι αποπνέει θετική ενέργεια. Ο διαλογισμός είναι στις ΗΠΑ η ταχύτερα αναπτυσσόμενη ιατρική πρακτική. Αποτελεί πλέον μέρος της καθημερινότητας πολλών ανθρώπων και οι επιστήμονες εξετάζουν πώς μπορεί να επηρεάσει την υγεία μας στο σύνολό της.
Ευεξία στην πόλη
Ευεξία στην πόλη
Κινέζος γιατρός παρέχει δωρεάν συμβουλές υγείας στους επισκέπτες του Six Sense Duxton στη Σιγκαπούρη. (Φωτογραφία: Seth Powers)
Σύμφωνα με την έκθεση του GWI, τα τελευταία χρόνια τα ταξίδια ευεξίας εξελίσσονται: οι ταξιδιώτες συνδέουν όλο και περισσότερο την προσωπική τους πλήρωση με τους χώρους που επισκέπτονται. Αντίστοιχα εξελίσσονται και οι χώροι ευεξίας. Παρότι μοιάζει εξ ορισμού αντιφατική η λειτουργία wellness resorts στο κέντρο μεγαλουπόλεων, διάσημες αλυσίδες του κλάδου, όπως οι όμιλοι Aman και Six Senses Resorts and Spa, που στοχεύουν στον τουρισμό ευεξίας με μονάδες σε ειδυλλιακές τοποθεσίες, προσαρμόζουν τη φιλοσοφία τους και δημιουργούν εγκαταστάσεις day spa wellness σε μεγάλες αστικές περιοχές. Το καινούργιο ξενοδοχείο Six Senses Duxton στη Σιγκαπούρη προσφέρει πολυδιάστατες εμπειρίες ευεξίας. Για παράδειγμα, ένας Κινέζος ιατρός παρέχει στους επισκέπτες δωρεάν συμβουλές υγείας. Το Aman Tokyo, στην πρωτεύουσα της Ιαπωνίας, δίνει μεγαλύτερη έμφαση στο υγρό στοιχείο, επενδύοντας σε πισίνες και θερμά λουτρά. Παρότι κάθε όμιλος αντιμετωπίζει το προϊόν με τον δικό του τρόπο, το ενδιαφέρον τους για τον τουρισμό ευεξίας και οι νέες επενδύσεις σε αστικές περιοχές στρέφουν την παγκόσμια προσοχή γύρω από τη συγκεκριμένη αγορά με παροχή υπηρεσιών όλο τον χρόνο, ανεξάρτητα από την περίοδο αιχμής του εκάστοτε προορισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου