Εν μέσω συνεχών διακηρύξεων για οικονομική ανάκαμψη και μείωση της ανεργίας, οι εργαζόμενοι στο δημόσιο συνεχίζουν να επιβαρύνονται άδικα και μονομερώς με την ειδική εισφορά αλληλεγγύης 2%, ένα μέτρο που είχε χαρακτηριστεί προσωρινό και επιβλήθηκε το 2011 υπό καθεστώς μνημονιακής πίεσης.
Το ζήτημα αναδείχθηκε έντονα από την Ελληνική Λύση, η οποία με ερώτησή της στη Βουλή, έθεσε υπόψη των αρμόδιων Υπουργών την κοινωνική αδικία και ζήτησε απαντήσεις για το μέλλον του συγκεκριμένου μέτρου και την αξιοποίηση των εισπραχθέντων ποσών.
Συγκεκριμένα η ερώτηση αναφέρει τα εξής:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Του:Βιλιάρδου Βασίλειου, Βουλευτή Β1' Βορείου Τομέα Αθηνών
ΠΡΟΣ:Τον κ. Υπουργό Εσωτερικών
Την κ. Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
Τον κ. Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΘΕΜΑ: «Ανάγκη για κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης 2% που επιβαρύνει τους δημοσίους υπαλλήλους»
Κυρία και Κύριοι Υπουργοί,
Αρκετοί μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι εκπαιδευτικοί μας εξέφρασαν τη διαμαρτυρία τους για τη συνεχιζόμενη παρακράτηση ποσού ύψους 2% από τον καθαρό μισθό τους με την αιτιολογία: «Ειδική εισφορά αλληλεγγύης για την καταπολέμηση της ανεργίας» (άρθρο 38, παρ. 2α Ν.3986/2011). Η εν λόγω εισφορά, που εφαρμόζεται αποκλειστικά στους εργαζόμενους στο Δημόσιο, θεσπίστηκε ως προσωρινό μέτρο, το 2011, σε περίοδο όπου ήταν σε εξέλιξη η δημοσιονομική κατάρρευση της χώρας. Ωστόσο, προς θλίψη των ανωτέρω, παρατηρείται ότι παραμένει σε ισχύ, μέχρι και σήμερα, παρά τις συνεχείς διακηρύξεις της κυβέρνησης περί μείωσης της ανεργίας και ανάκαμψης της οικονομίας. Η συνέχιση αυτής της εισφοράς κρίνεται από τους παραπάνω εκπαιδευτικούς κοινωνικά άδικη και επιλεκτική, καθώς, δεν εφαρμόζεται, πλέον, στους ιδιωτικούς υπαλλήλους ή στους συνταξιούχους. Πλήττει, δε, περαιτέρω το ήδη πετσοκομμένο εισόδημα των δημοσίων υπαλλήλων, ενώ, αντιφάσκει με τα λεγόμενα της κυβέρνησης, η οποία θριαμβολογεί για τη μείωση της ανεργίας, ενώ εξακολουθεί να εισπράττει χρήματα για την καταπολέμησή της. Η ανωτέρω συνεχιζόμενη επιβάρυνση εις βάρος των ως άνω δημοσίων υπαλλήλων προκαλεί εύλογα ερωτήματα για τις προθέσεις της αρμόδιας πολιτικής ηγεσίας να λάβει πρωτοβουλίες προς την κατεύθυνση της κατάργησής της, με σκοπό την άρση της παραπάνω περιγραφόμενης άδικης μεταχείρισης, ενόψει του διαφαινόμενου θετικού κλίματος που δημιουργούν οι δηλώσεις για καλή πορεία της οικονομίας των αρμόδιων υπουργικών στελεχών αλλά και του ίδιου του πρωθυπουργού.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:
1.Ποιες είναι οι υπάρχουσες προοπτικές, όσον αφορά στη συνέχιση της επιβάρυνσης των δημοσίων υπαλλήλων με την ανωτέρω αναφερόμενη ειδική εισφορά αλληλεγγύης ύψους 2%;
2.Υπάρχει χρονοδιάγραμμα για την επικείμενη κατάργηση του ως άνω μέτρου; Αν ναι, ποιο είναι αυτό;
3Σε ποιες κατευθύνσεις έχουν δρομολογηθεί τα ως άνω κατακρατούμενα ποσά που έχουν εισπραχθεί ως ειδική εισφορά αλληλεγγύης ύψους 2% από τους εργαζόμενους στο Δημόσιο και πώς έχουν αυτά αξιοποιηθεί, ως δημόσια έσοδα, μέχρι την παρούσα χρονική στιγμή;
Ο Ερωτών Βουλευτής
ΒΙΛΙΑΡΔΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
Και η απάντηση
Σχετικά με την με αριθ. πρωτ. 7130/27-06-2025 ερώτηση
Σε απάντηση της με αριθ. πρωτ. 7130/27-06-2025 ερώτησης, που κατέθεσε ο Βουλευτής κ. Βασίλειος Βιλιάρδος, από πλευράς αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, σας γνωρίζουμε τα εξής:
Με τις διατάξεις του άρθρου 38 παρ. 2 του ν.3986/2011 «επείγοντα μέτρα εφαρμογής
μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015», όπως συμπληρώθηκε με τις διατάξεις των παρ. 3 και 11 του άρθρου 24 του ν.4002/2011 καθιερώθηκε ειδική εισφορά αλληλεγγύης για την καταπολέμηση της ανεργίας. Η εισφορά αυτή υπολογίζεται σε ποσοστό 2% επί των τακτικώναποδοχών και πρόσθετων αμοιβών και αποζημιώσεων όλων των μισθοδοτούμενων υπαλλήλων του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α., καθώς και των υπαλλήλων όλων ανεξαιρέτως των Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών και των Ν.Π.Ι.Δ. συμπεριλαμβανομένων και των Τραπεζών. Από τις διατάξεις των προηγούμενων εδαφίων εξαιρείται το προσωπικό που καταβάλλει την εισφορά υπέρ κλάδου ανεργίας που προβλέπεται από την παρ. 1 του άρθρου 32 του ν.δ. 2961/54 ως έχει τροποποιηθεί και ισχύει. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης μπορεί να ρυθμίζεται ο τρόπος υπολογισμού , είσπραξης και απόδοσης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή της παρούσας.
Σε εκτέλεση της ως άνω διάταξης εκδόθηκε η αριθμ. 2/57654/0022/22-8-2011(ΦΕΚ
1853Β ́/2011) κ.υ.α. του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Εργασίας καιΚοινωνικής Ασφάλισης. Οδηγίες εφαρμογής της διάταξης αλλά και της απόφασης δόθηκαν με την αριθμ. 2/61158/0022/29-8-2011(ΑΔΑ: 4ΑΜ3Η-9ΛΛ) εγκύκλιο της Υπηρεσίας μας.
Σε κάθε περίπτωση, τα αιτήματα μισθολογικού περιεχομένου που αφορούν όλες τις κατηγορίεςπροσωπικού της Γενικής Κυβέρνησης εξετάζονται κάθε φορά με βάση την κυβερνητική πολιτική για τους μισθούς και τη δημοσιονομική κατάσταση της Χώρας κατά την κατάρτιση του ετήσιου Προϋπολογισμού και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής.
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ &
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ
ΘΕΜΑ: Σχετικά με την με αριθ. πρωτ. 7130/27-06-2025ερώτηση
Σε απάντηση της με αριθ. πρωτ. 7130/27-06-2025 ερώτησης, που κατέθεσε ο Βουλευτής κ. Βασίλειος Βιλιάρδος, από πλευράς αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, σας γνωρίζουμε τα εξής:
Με τις διατάξεις του άρθρου 38 παρ. 2 του ν.3986/2011 «επείγοντα μέτρα εφαρμογής μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015», όπως συμπληρώθηκε με τις διατάξεις των παρ. 3 και 11 του άρθρου 24 του ν.4002/2011καθιερώθηκε ειδική εισφορά αλληλεγγύης για την καταπολέμηση της ανεργίας. Η εισφορά αυτή υπολογίζεται σε ποσοστό 2% επί των τακτικών αποδοχών και πρόσθετων αμοιβών και αποζημιώσεων όλων των μισθοδοτούμενων υπαλλήλων του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α.,καθώς και των υπαλλήλων όλων ανεξαιρέτως των ΔημοσίωνΕπιχειρήσεων και Οργανισμών και των Ν.Π.Ι.Δ. συμπεριλαμβανομένων και των Τραπεζών. Από τις διατάξεις των προηγούμενων εδαφίων εξαιρείται το προσωπικό που καταβάλλει τηνεισφορά υπέρ κλάδου ανεργίας που προβλέπεται από την παρ. 1 τουάρθρου 32 του ν.δ. 2961/54 ως έχει τροποποιηθεί και ισχύει. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης μπορεί να ρυθμίζεται ο τρόπος υπολογισμού , είσπραξης και απόδοσης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή της παρούσας.
Σε εκτέλεση της ως άνω διάταξης εκδόθηκε η αριθμ. 2/57654/0022/22-8-2011(ΦΕΚ 1853Β΄/2011) κ.υ.α. του ΑναπληρωτήΥπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Εργασίας και
Κοινωνικής Ασφάλισης. Οδηγίες εφαρμογής της διάταξης αλλά και της απόφασης δόθηκαν με την αριθμ. 2/61158/0022/29-8-2011(ΑΔΑ: 4ΑΜ3Η-9ΛΛ) εγκύκλιο της Υπηρεσίας μας.
Σε κάθε περίπτωση, τα αιτήματα μισθολογικού περιεχομένουπου αφορούν όλες τις κατηγορίες προσωπικού της Γενικής Κυβέρνησης εξετάζονται κάθε φορά με βάση την κυβερνητική πολιτική για τους μισθούς και τη δημοσιονομική κατάσταση της Χώρας κατά την κατάρτιση του ετήσιου Προϋπολογισμού και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής.
ΟΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ &
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣΠΕΤΡΑΛΙΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου