Το
παραπάνω σημαίνει ότι οι αγρότες θα είναι, μαζί με τους μισθωτούς και
τους συνταξιούχους, οι τρεις κατηγορίες φορολογουμένων για τους οποίους
θα ισχύσει αφορολόγητο το οποίο ξεκινά από 9.500 ευρώ για εισοδήματα
έως 21.000 ευρώ.
Από εκεί και πέρα, το αφορολόγητο μειώνεται σταδιακά για να μηδενιστεί στα 42.000 ευρώ εισοδήματος.
Στην ίδια κατηγορία ετοιμάζεται τώρα να εντάξει το υπουργείο Οικονομικών και τους άνεργους, φοιτητές και μικροκαταθέτες, χωρίς άλλα πραγματικά εισοδήματα αλλά με μικροποσά από τόκους, ενοίκια ή περιστασιακή απασχόληση οι οποίο, όμως, κινδυνεύουν να πιαστούν στην «παγίδα» των τεκμηρίων.
Μέχρι το τέλος της εβδομάδας θα κατατεθεί τροπολογία στη Βουλή με την οποία όλοι οι παραπάνω θα θεωρούνται μισθωτοί και, έτσι, θα «απολαμβάνουν» το αφορολόγητο των 9.500 ευρώ
Σημειώνεται ότι το πρόβλημα των τεκμηρίων ανακύπτει φέτος εξαιτίας του γεγονότος ότι οι κλίμακες φορολογίας εισοδήματος έχουν διαχωριστεί και είναι άλλη για μισθωτούς - συνταξιούχους, άλλη για ελεύθερους επαγγελματίες και άλλη για εισοδήματα από κινητές αξίες και ακίνητα.
Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Χάρης Θεοχάρης συμβούλευσε τους φορολογούμενους μέχρι να ψηφιστεί η τροπολογία να μην οριστικοποιούν τις φορολογικές τους δηλώσεις.
Eρώτηση Ξηροτύρη για φορολόγηση των ανέργων
Για το θέμα σχετική ερώτηση κατέθεσε στη Βουλή η βουλευτής ΔΗΜ.ΑΡ. Ασημίνα Ξηροτύρη.
Η βουλευτής επισημαίνει ότι διατάξεις του νέου φορολογικού πλαισίου, όπως επανειλημμένα έχει δηλώσει, δεν αποτελούν ένα ενιαίο, δίκαιο, σταθερό και αναπτυξιακό φορολογικό σύστημα, αλλά είναι αποσπασματικές με αποτέλεσμα να συντηρούν και αυξάνουν την υπερφορολόγηση, να δημιουργούν επικαλύψεις και σύγχυση και εν τέλει να επιφέρουν τεράστια προβλήματα, προκαλώντας το αίσθημα δικαίου των πολιτών.
Τόνισε δε τη μεγάλη αδικία που υφίστανται οι επαγγελματίες με χαμηλά εισοδήματα και οι άνεργοι με τη φορολόγησή τους με 26% από το πρώτο ευρώ, καθώς και την επιπλέον επιβάρυνσή τους με προκαταβολή φόρου 55%, οι οποίοι καλούνται τελικά να πληρώσουν φόρους που πολλές φορές ξεπερνούν το ίδιο το εισόδημά τους.
Η βουλευτής επισημαίνει ότι το Υπουργείο προχώρησε πρόσφατα σε κάποιες διορθωτικές ρυθμίσεις, δεν ασχολήθηκε όμως με το συγκεκριμένο θέμα πιστεύοντας ότι αυτό έγινε από παράλειψη και όχι ότι θεωρεί ότι σωστά φορολογούνται οι άνεργοι και ερωτά τον Υπουργό εάν προτίθεται να προχωρήσει άμεσα νομοθετική ρύθμιση ώστε να διορθωθούν οι αδικίες που διαπιστώνονται από την εφαρμογή της νέας φορολογικής νομοθεσίας και ιδιαίτερα αυτές που αφορούν τους ανέργους και τους μικροεπαγγελματίες.
Αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης:
«Με τους Νόμους 4110 και 4172 η κυβέρνηση θεσμοθέτησε το νέο φορολογικό πλαίσιο της χώρας. Οι διατάξεις των νόμων αυτών όμως, όπως επανειλημμένα έχουμε δηλώσει, δεν αποτελούν ένα ενιαίο, δίκαιο, σταθερό και αναπτυξιακό φορολογικό σύστημα, αλλά είναι αποσπασματικές με αποτέλεσμα να συντηρούν και αυξάνουν την υπερφορολόγηση, να δημιουργούν επικαλύψεις και σύγχυση και εν τέλει να επιφέρουν τεράστια προβλήματα, προκαλώντας το αίσθημα δικαίου των πολιτών.
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που προκύπτουν είναι η φορολογική μεταχείριση του εισοδήματος από ατομική εμπορική επιχείρηση, ελευθέριο επάγγελμα, ατομική γεωργική επιχείρηση και λοιπών εισοδημάτων και συγκεκριμένα η φορολόγησή τους με 26% από το πρώτο Ευρώ. Η συγκεκριμένη διάταξη για την οποία είχαμε καταθέσει δύο τροπολογίες είναι ιδιαίτερα επαχθής για τα χαμηλά εισοδήματα από ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις και ελευθέριο επάγγελμα αφού φορολογούνται με πολύ υψηλότερους φορολογικούς συντελεστές σε σχέση με το παρελθόν, σε μία περίοδο μάλιστα που οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης λόγω της βαθιάς και παρατεταμένης κρίσης.
Πέραν της βαρύτατης αυτής φορολόγησης από το πρώτο Ευρώ με 26%, οι μικροί επαγγελματίες επιβαρύνονται και με προκαταβολή φόρου 55% κάνοντας την φορολόγησή τους ιδιαίτερα δυσβάστακτη. Για το θέμα αυτό είχαμε καταθέσει πρόσφατα επίκαιρη ερώτηση ζητώντας την τροποποίησή του.
Επιπρόσθετα η εφαρμογή των παραπάνω φορολογικών διατάξεων αναδεικνύει πολλές ασάφειες, επικαλύψεις και αδικίες για τις οποίες δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα η απαραίτητη διόρθωση. Μία τέτοια μεγάλη αδικία, που αποτελεί και οξύ θέμα της επικαιρότητας, βιώνουν οι χιλιάδες άνεργοι που εντός του 2013 παρακολούθησαν ένα πρόγραμμα κατάρτισης, ή είχαν εισοδήματα από ακίνητα. Και οι δύο κατηγορίες θα κληθούν όχι μόνο να πληρώσουν φόρους ακόμα και υψηλότερους από το εισόδημα που εισέπραξαν το 2013 αλλά και προκαταβολή φόρου. Συγκεκριμένα άνεργοι που απασχολήθηκαν το 2013 σε επιδοτούμενα προγράμματα και έλαβαν το 2013 ποσά από 300 έως 600 ευρώ θα κληθούν να πληρώσουν φόρο και μάλιστα υψηλότερο από το ετήσιο εισόδημα που είχαν το 2013, διότι θα πρέπει να τα δηλώσουν ως εισόδημα από εμπορικές επιχειρήσεις. Αυτό δημιουργεί τρία προβλήματα:
• Ενεργοποιείται το ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης των 3.000 ευρώ και θα φορολογηθεί ο άνεργος για το ποσό αυτό.
• θα φορολογηθεί από το πρώτο ευρώ με συντελεστή 26% επειδή θεωρείται εισόδημα από εμπορική δραστηριότητα.
• Ως επιχειρηματική δραστηριότητα εμπίπτει στις διατάξεις προκαταβολής φόρου 55%.
Παρόλο που στο τελευταίο πολυνομοσχέδιο (Ν. 4254/2014) το Υπουργείο προχώρησε σε κάποιες διορθώσεις για φορολογικές επιβαρύνσεις, δεν ασχολήθηκε όμως με το συγκεκριμένο θέμα και θέλουμε να πιστεύουμε ότι έγινε από παράλειψη και όχι ότι τελικά θεωρεί ότι σωστά φορολογούνται οι άνεργοι!
Το ίδιο συμβαίνει και για τα εισοδήματα από ακίνητα για το 2013 που μπορεί να έχει ένας άνεργος. Η σχετική διάταξη έχει διορθωθεί για τα εισοδήματα του 2014, ωστόσο διατηρείται για τα εισοδήματα του 2013. Δηλαδή κάποιος φορολογούμενος που είχε μόνο εισοδήματα από ακίνητα το 2013 υποχρεούται να πληρώσει και προκαταβολή φόρου.
Με δεδομένο ότι οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις πλήττουν μία ιδιαίτερα ευπαθή ομάδα του πληθυσμού όπως είναι οι άνεργοι και είναι άμεση ανάγκη διόρθωσή τους,
ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Προτίθεστε να καταθέσετε άμεσα νομοθετική ρύθμιση ώστε να διορθωθούν οι αδικίες που διαπιστώνονται από την εφαρμογή της νέας φορολογικής νομοθεσίας και ιδιαίτερα αυτές που αφορούν τους ανέργους και τους μικροεπαγγελματίες;
2. Θα καταθέσετε επιτέλους μία πλήρη πρόταση που θα θεσπίζει ένα ενιαίο, δίκαιο, σταθερό και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα, ώστε να αποφεύγονται οι ασάφειες, οι επικαλύψεις και οι αδικίες που πηγάζουν από την αποσπασματικότητα των μέχρι σήμερα ρυθμίσεων;»
Από εκεί και πέρα, το αφορολόγητο μειώνεται σταδιακά για να μηδενιστεί στα 42.000 ευρώ εισοδήματος.
Στην ίδια κατηγορία ετοιμάζεται τώρα να εντάξει το υπουργείο Οικονομικών και τους άνεργους, φοιτητές και μικροκαταθέτες, χωρίς άλλα πραγματικά εισοδήματα αλλά με μικροποσά από τόκους, ενοίκια ή περιστασιακή απασχόληση οι οποίο, όμως, κινδυνεύουν να πιαστούν στην «παγίδα» των τεκμηρίων.
Μέχρι το τέλος της εβδομάδας θα κατατεθεί τροπολογία στη Βουλή με την οποία όλοι οι παραπάνω θα θεωρούνται μισθωτοί και, έτσι, θα «απολαμβάνουν» το αφορολόγητο των 9.500 ευρώ
Σημειώνεται ότι το πρόβλημα των τεκμηρίων ανακύπτει φέτος εξαιτίας του γεγονότος ότι οι κλίμακες φορολογίας εισοδήματος έχουν διαχωριστεί και είναι άλλη για μισθωτούς - συνταξιούχους, άλλη για ελεύθερους επαγγελματίες και άλλη για εισοδήματα από κινητές αξίες και ακίνητα.
Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Χάρης Θεοχάρης συμβούλευσε τους φορολογούμενους μέχρι να ψηφιστεί η τροπολογία να μην οριστικοποιούν τις φορολογικές τους δηλώσεις.
Eρώτηση Ξηροτύρη για φορολόγηση των ανέργων
Για το θέμα σχετική ερώτηση κατέθεσε στη Βουλή η βουλευτής ΔΗΜ.ΑΡ. Ασημίνα Ξηροτύρη.
Η βουλευτής επισημαίνει ότι διατάξεις του νέου φορολογικού πλαισίου, όπως επανειλημμένα έχει δηλώσει, δεν αποτελούν ένα ενιαίο, δίκαιο, σταθερό και αναπτυξιακό φορολογικό σύστημα, αλλά είναι αποσπασματικές με αποτέλεσμα να συντηρούν και αυξάνουν την υπερφορολόγηση, να δημιουργούν επικαλύψεις και σύγχυση και εν τέλει να επιφέρουν τεράστια προβλήματα, προκαλώντας το αίσθημα δικαίου των πολιτών.
Τόνισε δε τη μεγάλη αδικία που υφίστανται οι επαγγελματίες με χαμηλά εισοδήματα και οι άνεργοι με τη φορολόγησή τους με 26% από το πρώτο ευρώ, καθώς και την επιπλέον επιβάρυνσή τους με προκαταβολή φόρου 55%, οι οποίοι καλούνται τελικά να πληρώσουν φόρους που πολλές φορές ξεπερνούν το ίδιο το εισόδημά τους.
Η βουλευτής επισημαίνει ότι το Υπουργείο προχώρησε πρόσφατα σε κάποιες διορθωτικές ρυθμίσεις, δεν ασχολήθηκε όμως με το συγκεκριμένο θέμα πιστεύοντας ότι αυτό έγινε από παράλειψη και όχι ότι θεωρεί ότι σωστά φορολογούνται οι άνεργοι και ερωτά τον Υπουργό εάν προτίθεται να προχωρήσει άμεσα νομοθετική ρύθμιση ώστε να διορθωθούν οι αδικίες που διαπιστώνονται από την εφαρμογή της νέας φορολογικής νομοθεσίας και ιδιαίτερα αυτές που αφορούν τους ανέργους και τους μικροεπαγγελματίες.
Αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης:
«Με τους Νόμους 4110 και 4172 η κυβέρνηση θεσμοθέτησε το νέο φορολογικό πλαίσιο της χώρας. Οι διατάξεις των νόμων αυτών όμως, όπως επανειλημμένα έχουμε δηλώσει, δεν αποτελούν ένα ενιαίο, δίκαιο, σταθερό και αναπτυξιακό φορολογικό σύστημα, αλλά είναι αποσπασματικές με αποτέλεσμα να συντηρούν και αυξάνουν την υπερφορολόγηση, να δημιουργούν επικαλύψεις και σύγχυση και εν τέλει να επιφέρουν τεράστια προβλήματα, προκαλώντας το αίσθημα δικαίου των πολιτών.
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που προκύπτουν είναι η φορολογική μεταχείριση του εισοδήματος από ατομική εμπορική επιχείρηση, ελευθέριο επάγγελμα, ατομική γεωργική επιχείρηση και λοιπών εισοδημάτων και συγκεκριμένα η φορολόγησή τους με 26% από το πρώτο Ευρώ. Η συγκεκριμένη διάταξη για την οποία είχαμε καταθέσει δύο τροπολογίες είναι ιδιαίτερα επαχθής για τα χαμηλά εισοδήματα από ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις και ελευθέριο επάγγελμα αφού φορολογούνται με πολύ υψηλότερους φορολογικούς συντελεστές σε σχέση με το παρελθόν, σε μία περίοδο μάλιστα που οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης λόγω της βαθιάς και παρατεταμένης κρίσης.
Πέραν της βαρύτατης αυτής φορολόγησης από το πρώτο Ευρώ με 26%, οι μικροί επαγγελματίες επιβαρύνονται και με προκαταβολή φόρου 55% κάνοντας την φορολόγησή τους ιδιαίτερα δυσβάστακτη. Για το θέμα αυτό είχαμε καταθέσει πρόσφατα επίκαιρη ερώτηση ζητώντας την τροποποίησή του.
Επιπρόσθετα η εφαρμογή των παραπάνω φορολογικών διατάξεων αναδεικνύει πολλές ασάφειες, επικαλύψεις και αδικίες για τις οποίες δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα η απαραίτητη διόρθωση. Μία τέτοια μεγάλη αδικία, που αποτελεί και οξύ θέμα της επικαιρότητας, βιώνουν οι χιλιάδες άνεργοι που εντός του 2013 παρακολούθησαν ένα πρόγραμμα κατάρτισης, ή είχαν εισοδήματα από ακίνητα. Και οι δύο κατηγορίες θα κληθούν όχι μόνο να πληρώσουν φόρους ακόμα και υψηλότερους από το εισόδημα που εισέπραξαν το 2013 αλλά και προκαταβολή φόρου. Συγκεκριμένα άνεργοι που απασχολήθηκαν το 2013 σε επιδοτούμενα προγράμματα και έλαβαν το 2013 ποσά από 300 έως 600 ευρώ θα κληθούν να πληρώσουν φόρο και μάλιστα υψηλότερο από το ετήσιο εισόδημα που είχαν το 2013, διότι θα πρέπει να τα δηλώσουν ως εισόδημα από εμπορικές επιχειρήσεις. Αυτό δημιουργεί τρία προβλήματα:
• Ενεργοποιείται το ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης των 3.000 ευρώ και θα φορολογηθεί ο άνεργος για το ποσό αυτό.
• θα φορολογηθεί από το πρώτο ευρώ με συντελεστή 26% επειδή θεωρείται εισόδημα από εμπορική δραστηριότητα.
• Ως επιχειρηματική δραστηριότητα εμπίπτει στις διατάξεις προκαταβολής φόρου 55%.
Παρόλο που στο τελευταίο πολυνομοσχέδιο (Ν. 4254/2014) το Υπουργείο προχώρησε σε κάποιες διορθώσεις για φορολογικές επιβαρύνσεις, δεν ασχολήθηκε όμως με το συγκεκριμένο θέμα και θέλουμε να πιστεύουμε ότι έγινε από παράλειψη και όχι ότι τελικά θεωρεί ότι σωστά φορολογούνται οι άνεργοι!
Το ίδιο συμβαίνει και για τα εισοδήματα από ακίνητα για το 2013 που μπορεί να έχει ένας άνεργος. Η σχετική διάταξη έχει διορθωθεί για τα εισοδήματα του 2014, ωστόσο διατηρείται για τα εισοδήματα του 2013. Δηλαδή κάποιος φορολογούμενος που είχε μόνο εισοδήματα από ακίνητα το 2013 υποχρεούται να πληρώσει και προκαταβολή φόρου.
Με δεδομένο ότι οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις πλήττουν μία ιδιαίτερα ευπαθή ομάδα του πληθυσμού όπως είναι οι άνεργοι και είναι άμεση ανάγκη διόρθωσή τους,
ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Προτίθεστε να καταθέσετε άμεσα νομοθετική ρύθμιση ώστε να διορθωθούν οι αδικίες που διαπιστώνονται από την εφαρμογή της νέας φορολογικής νομοθεσίας και ιδιαίτερα αυτές που αφορούν τους ανέργους και τους μικροεπαγγελματίες;
2. Θα καταθέσετε επιτέλους μία πλήρη πρόταση που θα θεσπίζει ένα ενιαίο, δίκαιο, σταθερό και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα, ώστε να αποφεύγονται οι ασάφειες, οι επικαλύψεις και οι αδικίες που πηγάζουν από την αποσπασματικότητα των μέχρι σήμερα ρυθμίσεων;»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου