«Το σινεμά μάς βοήθησε να περάσουμε λίγο πιο ευχάριστα τους δύσκολους μήνες της πανδημίας και τώρα θα φροντίσει να ενωθούμε ξανά». Με αυτά τα λόγια στα ελληνικά, η Ελίζ Ζαλαντό, γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, μας καλωσόρισε στη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε χθες, σε απευθείας σύνδεση Αθήνας – Θεσσαλονίκης, ενόψει της 62ης διοργάνωσης, η οποία ανοίγει αυλαία στις 4 Νοεμβρίου. Μαζί μας στην Αθήνα βρέθηκε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Ορέστης Ανδρεαδάκης, ο οποίος, αφού διαβεβαίωσε πως το φεστιβάλ έχει λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για μια ασφαλή, COVID free κινηματογραφική εμπειρία, ευχήθηκε «να περάσουμε καλά και τις όποιες αγωνίες να τις δημιουργούν μόνο όσα βλέπουμε στη μεγάλη οθόνη».
Αρχικά, πάντως, η λέξη-κλειδί δεν θα είναι, πιθανότατα, η αγωνία, αλλά ο θαυμασμός για το εξαιρετικό «Γεγονός» της Οντρέ Ντιβάν, την ταινία που θριάμβευσε στο τελευταίο Φεστιβάλ Βενετίας κερδίζοντας τον Χρυσό Λέοντα και θα κάνει ποδαρικό στη Θεσσαλονίκη. Οπως κάθε χρόνο, εκεί θα βρεθούν και αρκετά ακόμα πολυαναμενόμενα φιλμ της πρόσφατης παραγωγής, τα οποία θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό στις λεγόμενες «ειδικές προβολές». Ανάμεσά τους η αιρετική «Benedetta» του Πολ Βερχόφεν, με τη δική μας Δάφνη Πατακιά, το «Sundown» του Μισέλ Φράνκο, με έναν απίθανο Τιμ Ροθ, και το «The Power of the Dog» της Τζέιν Κάμπιον.
Ποδαρικό για το «Γεγονός», που θριάμβευσε στο Φεστιβάλ Βενετίας, και για αρκετά ακόμα πολυαναμενόμενα φιλμ.
Φυσικά, πριν από όλα υπάρχει το διεθνές διαγωνιστικό τμήμα, με 14 ταινίες, ανάμεσά τους και τρεις ελληνικές, οι οποίες και εφέτος θα διεκδικήσουν τον Χρυσό Αλέξανδρο, το πρώτο βραβείο, που συνοδεύεται από έπαθλο 10.000 ευρώ. Διαγωνιστικά είναι επίσης τα προγράμματα «Γνωρίστε τους Γείτονες» και «Film Forward», ενώ για τις ελληνικές ταινίες έχουν προβλεφθεί αρκετά ανεξάρτητα βραβεία. Το ντόπιο σινεμά στηρίζεται πολύπλευρα από το φεστιβάλ, όπως τόνισαν οι διοργανωτές, μέσα από δράσεις της Αγοράς αλλά και το πρόγραμμα «Χώρα, σε βλέπω», που ανατρέχει στην ιστορική κληρονομιά του.
Ελληνικό ενδιαφέρον έχει επίσης η πρώτη από τις δύο μεγάλες έρευνες που παρουσιάζει εφέτος το Φεστιβάλ και αφορά την εγχώρια κινηματογραφική παραγωγή (τίτλοι ταινιών, πορεία στις αίθουσες, θέματα ενδιαφέροντος κ.ο.κ.) από το 2000 μέχρι το 2020. Η δεύτερη έχει εξίσου μεγάλο ενδιαφέρον, αφού ασχολείται με τις μεγάλες αλλαγές που προκάλεσε η πανδημία στο διεθνές κινηματογραφικό τοπίο και διεξήχθη σε συνεργασία με 12 φεστιβάλ του εξωτερικού.
Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στο μεγάλο αφιέρωμα της 62ης διοργάνωσης, το οποίο έχει τίτλο «Κόψε κάτι: το μοντάζ και τα μυστικά του», φιλοδοξώντας να μας μυήσει στην τέχνη μιας από τις πιο καθοριστικές διαδικασίες όσον αφορά την παραγωγή οποιασδήποτε ταινίας. Για τον λόγο αυτό, στη Θεσσαλονίκη θα βρεθούν εννέα μάστορες του μοντάζ, από τον υποψήφιο για Οσκαρ Γιώργο Μαυροψαρίδη («Η ευνοούμενη») μέχρι τον συνεργάτη των Σκορσέζε, Ανγκ Λι και Μάικλ Μουρ, Ρόλαντ Βάις, αλλά και τον «τηλεοπτικό» Ραούλ Μόρα, του φαινομένου «La Casa de Papel». Τέλος, οι καθιερωμένες εικαστικές εκθέσεις επιστρέφουν στο ΦΚΘ, το οποίο αυτή τη φορά δίνει σαν «πυξίδα» τον κλασικό «Κανόνα του παιχνιδιού» του Ζαν Ρενουάρ, σε 10 εικαστικούς που θα δημιουργήσουν ισάριθμα έργα εμπνευσμένα από αυτόν.
Το 62ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί τόσο στις συνηθισμένες κινηματογραφικές του αίθουσες όσο και διαδικτυακά –η μεγάλη πλειονότητα των ταινιών του– μέσα από τη σχετική ψηφιακή πλατφόρμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου