Επτά ερωτήσεις και απαντήσεις για τον προσωπικό αριθμό του πολίτη που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή εντός του επόμενου διμήνου και φιλοδοξεί να αλλάξει τη σχέση των πολιτών με το Δημόσιο
Εντός του επόμενου διμήνου θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή ο προσωπικός αριθμός του πολίτη, που στόχο έχει να διευκολύνει τη ζωή εκατομμυρίων ατόμων στις συναλλαγές τους με το Δημόσιο. Το δύσκολο αυτό έργο εκπονείται από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης και φιλοδοξεί να αλλάξει τη σχέση των πολιτών με την Εφορία, τον ΕΦΚΑ, την ασφάλεια, τις συναλλαγές. Ωστόσο, δεν καταργείται ο ΑΦΜ αφού θα αποτελεί τον βασικό πυλώνα του προσωπικού αριθμού.
Οπως δηλώνει στο «Βήμα της Κυριακής» ο γενικός γραμματέας Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, «ο προσωπικός αριθμός θα βοηθήσει τόσο στην καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη και την ασφάλεια των συναλλαγών όσο και στην ελαχιστοποίηση των στοιχείων του πολίτη που χρειάζεται να διατηρεί κάθε δημόσιος φορέας για την εξυπηρέτησή μας».
«Το Βήμα» παρουσιάζει σήμερα επτά ερωτήσεις-απαντήσεις για την επανάσταση που θα φέρει στις συναλλαγές μας με το Δημόσιο ο προσωπικός αριθμός.
1. Τι είναι ο προσωπικός αριθμός του πολίτη;
Ο προσωπικός αριθμός είναι ο μοναδικός αριθμός που θα χρειάζεται να γνωρίζει ο πολίτης για τις συναλλαγές του με το Δημόσιο. Δηλαδή δεν θα χρειάζεται να θυμόμαστε τον ΑΦΜ, τον ΑΜΚΑ μας κ.τ.λ. για να εξυπηρετηθούμε γλιτώνοντας από ένα χαρτάκι που συχνά είχαμε μαζί μας με όλους τους αριθμούς για τους ίδιους και τα μέλη της οικογένειάς μας. Πλέον το κάθε μέλος οικογένειας θα έχει τον δικό του αριθμό.
2. Από πόσα ψηφία αποτελείται ο προσωπικός αριθμός; Μπορεί να τα επιλέξει ο πολίτης;
Αποτελείται από τα 9 εννέα ψηφία του ΑΦΜ συν άλλα τρία ψηφία, εκ των οποίων τα δύο θα μπορεί να επιλέγει ο πολίτης. Αυτά τα τρία νέα ψηφία το πιθανότερο είναι ότι θα προηγούνται του ΑΦΜ. Με τον τρόπο αυτόν θα μπορεί ο πολίτης να επιλέγει τον αριθμό του, καθιστώντας τον περισσότερο «προσωπικό».
3. Πώς και πού θα χρησιμοποιείται ο προσωπικός αριθμός;
Στις φυσικές και ηλεκτρονικές συναλλαγές του πολίτη με το Δημόσιο. Οταν ο πολίτης επισκεφθεί οποιαδήποτε δημόσια υπηρεσία, π.χ. Εφορία, ΕΦΚΑ, περιφέρειες ή δήμους, μπορεί να δίνει μόνο τον αριθμό αυτόν χωρίς κατά περίπτωση να απαιτείται να θυμάται τον ΑΦΜ, τον ΑΜΚΑ, τον αριθμό ταυτότητας κ.τ.λ.
4. Τι θα γίνει με τους υπόλοιπους αριθμούς (ΑΜΚΑ, ΑΦΜ, αριθμό ταυτότητας, αριθμό διαβατηρίου);
Δεν αλλάζει κάτι, δηλαδή δεν καταργούνται αλλά δεν χρειάζεται κάποιος να τους θυμάται, όπως ήδη δεν χρειάζεται να θυμόμαστε και άλλους αριθμούς στον δημόσιο τομέα, όπως είναι για παράδειγμα ο αριθμός στο Μητρώο Πολιτών.
5. Τι άλλα οφέλη μπορεί να έχει ο προσωπικός αριθμός;
Ενα πρόσθετο όφελος με την εισαγωγή του προσωπικού αριθμού είναι και ότι ο πολίτης θα αποκτήσει ενιαία εικόνα στα επιμέρους μητρώα του Δημοσίου καθότι μέχρι σήμερα μπορεί να υπάρχουν διαφορές μεταξύ επιμέρους στοιχείων. Για παράδειγμα το όνομα Κωνσταντίνος, Κώστας, Ντίνος που μπορεί να αναφέρονται στο ίδιο άτομο αλλά γράφεται με διαφορετικό τρόπο.
6. Τι ισχύει για την κατάργηση πιστοποιητικών που δρομολογεί το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης;
Σε πρώτη φάση εξετάζεται να μπορεί το Δημόσιο να καταργήσει πιστοποιητικά τα οποία ακόμη και σήμερα προσκομίζει ο πολίτης. Τέτοια πιστοποιητικά είναι το πιστοποιητικό γέννησης και αυτό της οικογενειακής κατάστασης. Μέχρι σήμερα ήδη έχει γίνει σημαντική προσπάθεια να μεταφέρονται τα παραπάνω στοιχεία από τον έναν φορέα σε άλλον μέσω διαλειτουργικότητας, αλλά φαίνεται ότι αρκετοί φορείς ακόμη συνεχίζουν να ζητούν τα σχετικά πιστοποιητικά. Το μέτρο αναμένεται να εφαρμοστεί από τον Μάρτιο. Σε επόμενη φάση αναμένεται να καταργηθούν ακόμη περισσότερα πιστοποιητικά.
7. Από πότε θα ισχύσει η έκδοση ΑΦΜ για παιδιά που γεννιούνται; Ποια διαδικασία πρέπει να ακολουθήσουν οι γονείς;
Εντός του 2ου τριμήνου του τρέχοντος έτους η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων θα εντοπίζει από τα στοιχεία του μητρώου ΑΜΚΑ τα μωρά που γεννιούνται και θα τους «αποστέλλει» τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου μόλις το μωρό συμπληρώσει έναν χρόνο ζωής χωρίς τη σύμπραξη των γονέων. Οι γονείς θα ενημερώνονται για τη συγκεκριμένη διαδικασία μέσω ηλεκτρονικής ειδοποίησης, στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έχουν δηλώσει στην ψηφιακή πύλη myAADE, στη διαδρομή Μητρώο & Επικοινωνία/ Στοιχεία Επικοινωνίας ή μέσω ανάρτησης, στην ψηφιακή πύλη myAADE, στη διαδρομή Μητρώο & Επικοινωνία / Τα Μηνύματά μου. Επιπλέον, τα στοιχεία του ΑΦΜ του ανηλίκου θα εμφανίζονται εφεξής ως «Σχετιζόμενος ΑΦΜ» στην εικόνα των σχέσεων φυσικού προσώπου των γονέων, στην ψηφιακή πύλη myAADE / Μητρώο & Επικοινωνία / Στοιχεία Φυσικού Προσώπου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου