Στην αλλοίωση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τη σιδηροδρομική ασφάλεια φρόντισε να προβεί ο Κώστας Αχ. Καραμανλής προκειμένου να αποποιηθεί των ευθυνών του ως υπουργός για την πρόληψη των ατυχημάτων στον σιδηρόδρομο, όπως αποκαλύπτει με συγκριτικά στοιχεία για πρώτη φορά σήμερα η έρευνα της ΑΥΓΗΣ, τρεις μέρες πριν από τη συμπλήρωση ενός χρόνου από το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών.
Δεν διαψεύδει η Κομισιόν, στην οποία απηύθυνε γραπτό ερώτημα η ΑΥΓΗ με τα ευρήματα της αλλοίωσης της Οδηγίας 2016/798 για τη σιδηροδρομική ασφάλεια από τον πρώην υπουργό Μεταφορών, δηλώνοντας ενήμερη για το νομικό πλαίσιο που ισχύει για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα από τη σχετική έκθεση που έχει συντάξει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων (ERA)
Ωσάν να είχε επίγνωση από την πρώτη στιγμή ενός ενδεχόμενου σοβαρού ατυχήματος, ο πρώην υπουργός Μεταφορών Κ. Αχ. Καραμανλής φρόντισε να καλύψει τα νώτα του και προχώρησε στην ενσωμάτωση κρίσιμων κοινοτικών Οδηγιών για τη σιδηροδρομική ασφάλεια αλλοιώνοντας το περιεχόμενό τους κατά τη μεταφορά τους στο εθνικό Δίκαιο. Η αλλοίωση αφορά την απαλοιφή στον ελληνικό νόμο της ευθύνης του κράτους -δηλαδή της κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργείου Μεταφορών- να διασφαλίζει τη συνολική σιδηροδρομική ασφάλεια, με προτεραιότητα την πρόληψη των ατυχημάτων, όπως ορίζεται στο ενωσιακό Δίκαιο. Το γεγονός αυτό μάλιστα, της τροποποίησης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, σύμφωνα με πληροφορίες, αποτέλεσε και ένα από τα βασικά διακυβεύματα της έρευνας των επιθεωρητών του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων κατά τις επισκέψεις τους στην Ελλάδα μετά το δυστύχημα στα Τέμπη.
Πώς απαλείφθηκε η ευθύνη της κυβέρνησης
Πρόκειται για την Οδηγία (Ε.Ε.) 2016/798 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 11ης Μαΐου 2016 για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, η οποία ενσωματώθηκε στο ελληνικό Δίκαιο με τον Νόμο 4632/2019, ο οποίος ενσωμάτωσε ακόμη τις Οδηγίες για τη διαλειτουργικότητα των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων (2016/797) και το άνοιγμα της σιδηροδρομικής αγοράς (2016/2370).
Στο άρθρο 4 της Οδηγίας για τη σιδηροδρομική ασφάλεια με τον τίτλο «Ρόλος των παραγόντων του ενωσιακού σιδηροδρομικού συστήματος στην ανάπτυξη και στη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων» διατυπώνεται καθαρά ότι: «1. Με σκοπό την ανάπτυξη και τη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, τα κράτη-μέλη, εντός των ορίων των αρμοδιοτήτων τους: α) διασφαλίζουν τη συνολική διατήρηση της σιδηροδρομικής ασφάλειας και, στο μέτρο του δυνατού, τη συνεχή βελτίωσή της λαμβάνοντας υπόψη την εξέλιξη του Δικαίου της Ένωσης και των διεθνών κανόνων, καθώς και την τεχνική και επιστημονική πρόοδο και δίνοντας προτεραιότητα στην πρόληψη των ατυχημάτων».
Εντούτοις, και παρά τη ρητή αναφορά στην άμεση κεντρική ευθύνη του κράτους, μέσω αυτονόητα της εκλεγμένης κυβέρνησης, να διατηρεί και να βελτιώνει την ασφάλεια του σιδηρόδρομου, ο Κ. Αχ. Καραμανλής στον Νόμο 4632 που ψηφίστηκε το 2019 αφαίρεσε εν συνόλω τη διάταξη για την κυβερνητική και κατ’ επέκταση υπουργική ευθύνη στη σιδηροδρομική ασφάλεια. Μάλιστα, αντικατέστησε την αναφορά αυτή με νέα πρόβλεψη, που καθιστά τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ως συνολικά υπεύθυνη για την ασφάλεια, εκτοπίζοντας και μεταστρέφοντας το γράμμα και το πνεύμα της Οδηγίας.
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 56 του ελληνικού νόμου με τον τίτλο «Ρόλος των παραγόντων του σιδηροδρομικού συστήματος στην ανάπτυξη και στη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων [άρθρο 4 της Οδηγίας (Ε.Ε.) 2016/798]» διατυπώνεται ότι: «1. Με σκοπό την ανάπτυξη και βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων: α) διασφαλίζει τη συνολική διατήρηση της σιδηροδρομικής ασφάλειας και, στο μέτρο του δυνατού, τη συνεχή βελτίωσή της, λαμβάνοντας υπόψη την εξέλιξη του Δικαίου της Ένωσης και των διεθνών κανόνων καθώς και την τεχνική και επιστημονική πρόοδο και δίδοντας προτεραιότητα στην πρόληψη των ατυχημάτων»...
Νίκος Μορφονιός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου