«Θα μείνετε δυστυχώς ως η υπουργός της κατεδάφισης της δημόσιας, δωρεάν, ποιοτικής παιδείας και εκπαίδευσης, αντί να πράξετε ως υπουργός Παιδείας ακριβώς το αντίθετο», τόνισε χαρακτηριστικά η βουλεύτρια Πιερίας ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Ελισσάβετ (Μπέττυ) Σκούφα, ασκώντας δριμύτατη κριτική στην υπουργό Παιδείας κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Όπως χαρακτηριστικά είπε η κα Σκούφα, «έχουμε να κάνουμε με ένα νομοσχέδιο το οποίο καθόλου νέους ορίζοντες δεν ανοίγει για την ελληνική ανώτατη εκπαίδευση. Το νομοσχέδιοεπιβάλλει αγοραία μοντέλα, παρωχημένα μοντέλα υπερσυγκεντρωτικής διοίκησης, στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια..
Όπως επεσήμανε η βουλεύτρια Πιερίας, ο τίτλος του νομοσχεδίου περί ενίσχυσης της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία, μόνο αληθινός δεν είναι και χαρακτήρισε «μύθευμα» τον ισχυρισμό του υπουργείου Παιδείας ότι ανοίγονται νέοι ορίζοντες για τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμι.
«Έντονος προβληματισμός» 17 πρυτάνεων από τους 23για το νομοσχέδιο
Ενδεικτικό παράδειγμα της στάσης της υπουργού Παιδείας, στάση που χαρακτηρίζει γενικότερα την κυβέρνηση σε όλα τα σημαντικά ζητήματα, είναι το γεγονός ότι τα δυο τρίτα, δηλαδή από τους 23 οι 17 πρυτάνεις εκφράζουν «έντονο προβληματισμό» για το σύστημα διοίκησης που προτείνεται, καθώς ανατρέπεται ο διαχρονικά δημοκρατικός τρόπος διοίκησης με την απευθείας εκλογή μέχρι τώρα των οργάνων διοίκησης από το σύνολο των μελών ΔΕΠ, ενώ παλαιότερα ψήφιζαν και οι λοιπές κατηγορίες. «Ποιος μπορεί να κρίνει καλύτερα αυτό το μοντέλο διοίκησης, εσείς ή οι σύγκλητοι των πανεπιστημίων μας; Εσείς λέτε ότι εσείς η ίδια και το Υπουργείο Παιδείας. Εάν δεν το πιστεύατε αυτό, θα είχατε εφαρμόσει κατά γράμμα τις ανακοινώσεις των συγκλήτων 18 πανεπιστημίων στη χώρα, μεταξύ των οποίων το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, το ΑΠΘ, το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Πάντειο, τα οποία χαρακτηρίζουν το προτεινόμενο από το Υπουργείο Παιδείας μοντέλο διοίκησης ως συγκεντρωτικό ή και υπερσυγκεντρωτικό και εκτός των άλλων αναποτελεσματικό, το οποίο δίνει υπερεξουσίες στον πρύτανη, περιθωριοποιεί τους αντιπρυτάνεις και μεταφέρει ενισχυμένες αρμοδιότητες σε αυτό το ολιγομελές όργανο που θεσπίζετε, το συμβούλιο διοίκησης», υπογράμμισε η κα Σκούφα.
Χωρίς διαβούλευση, με προσχηματικό και όχι ουσιαστικό διάλογο
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην απουσία διαβούλευσης, όπως για παράδειγμα όλο το κεφάλαιο Β΄, που αφορά τα όργανα διοίκησης, το οποίο δεν είχε καν παρουσιαστεί από την ηγεσία του Υπουργείου στις πρόσφατες τακτικές και έκτακτες συνόδους των πρυτάνεων, ενώ όλο το υπόλοιπο καθηγητικό, ερευνητικό, εργαστηριακό, τεχνικό, διοικητικό προσωπικό των πανεπιστημίων κατήγγειλε κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής ότι δεν υπήρξε κανενός είδους διάλογος ή ο διάλογος που υπήρξε με το Υπουργείο Παιδείας ήταν προσχηματικός και όχι ουσιαστικός.
Υποχρηματοδότηση, υποστελέχωση, μάνατζερ και ΣΔΙΤ στην ανώτατη εκπαίδευση
Όπως είπε η κα Σκούφα, σύμφωνα με την υπουργό, αυτό το νομοσχέδιο στοχεύει στη δημιουργία πανεπιστημίων τα οποία θα είναι πιο εξωστρεφή. «Άρα διατείνεστε ότι τα δημόσια ελληνικά πανεπιστήμια δεν είναι εξωστρεφή, παρά το γεγονός ότι στις διεθνείς παγκόσμιες κατατάξεις τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια κατέχουν τις πρώτες θέσεις. Εσείς η ίδια όμως δεν μας είπατε στην Επιτροπή ότι επί της υπουργίας σας ξεκίνησαν οι συνεργασίες οι διεθνείς των ελληνικών πανεπιστημίων με δύο αμερικανικά πανεπιστήμια, του Columbia και του Harvard; Με το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο δεν ξεκίνησε αυτή η συνεργασία; Άρα το πρόβλημα δεν είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Το πρόβλημα είναι ότι τα πανεπιστήμιά μας διαχρονικά, πέρα από ελάχιστες εξαιρέσεις -βλέπε διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-, πάσχουν από υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση».
Αντί λοιπόν να λύνεται το πρόβλημα της υποχρηματοδότησης με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, αντίθετα, δημιουργούνται επιτροπές και μπαίνουν μάνατζερς. «Βάζετε όλο αυτό το συμβούλιο διοίκησης, τα πέντε μέλη που είναι τελείως εξωτερικά από την ακαδημαϊκή πραγματικότητα και τα οποία ως μοναδικό προσόν πρέπει να έχουν ένα πτυχίο ΑΕΙ -το πτυχίο ΑΕΙ εξασφαλίζει τη διασύνδεσή τους με την ακαδημαϊκή πραγματικότητα;- τα βάζετε να βγουν εις άγραν αυτών των κονδυλίων από την αγορά. Φέρνετε, ΣΔΙΤ ακόμη και στην ανώτατη εκπαίδευση των δημοσίων ελληνικών πανεπιστημίων, όχι μόνο μην ανησυχώντας αν η πρόσδεση ακριβώς των πανεπιστημίων από τα κονδύλια και τις επιταγές της αγοράς καταλύει το πλήρες αυτοδιοίκητο, αλλά ουσιαστικά επιδιώκοντας να υποβαθμίσετε την αξία των ελληνικών δημοσίων ΑΕΙ, την αξία των πτυχίων μας, να τα προσδέσετε απολύτως, να τα κάνετε ένα με το αγοραίο μοντέλο και την ίδια την αγορά», τόνισε η βουλεύτρια Πιερίας.
Δείτε εδώ το βίντεο με την ομιλία - τοποθέτηση : https://bit.ly/3APilc0
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου