Παρασκευή 14 Ιουνίου 2024

ΕΠΙΚΗΔΕΙΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΙΤΡΟΥΣ, ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΚΑΙ ΠΛΑΤΑΜΩΝΟΣ κ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΞΟΔΙΟ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ πρώην ΚΙΤΡΟΥΣ κυροῦΑΓΑΘΟΝΙΚΟΥ


ιερός Καθεδρικός Ναός Θείας Ἀναλήψεως Κατερίνης

Τετάρτη Ἀποδόσεως τοῦ Πάσχα 12 Ἰουνίου 2024

 

 

 

«Εὐάρεστος τῷ Θεῷγενόμενος ἠγαπήθη

καὶ ζῶν μεταξὺ ἁμαρτωλῶνμετετέθη»

(Σοφία Σολομῶντος 4,10)

 

Εἶναι δύσκολο νὰ προσεγγίσει κάποιος τὴνἐσωτερικὴ ζωὴ ἑνὸς ἄλλου ἀνθρώπουνὰ διεισδύσει στὰμυστικὰ βάθη τῆς ψυχῆς του, νὰ παρακολουθήσει τὴνπνευματική του πορεία. Ἀκόμη πιὸ δύσκολο νὰ εἰσέλθειστὴ βαθειὰ καρδιὰ ἑνὸς Ποιμενάρχουκα μάλιστα τοῦΓέροντα Ἀγαθονίκου, ἡ βιοτ τοῦ ὁποίου ταυτίστηκε μτὴ γνήσια ἐν Χριστῷ ζωή.

Ὁ Γέροντας Ἀγαθόνικος ἦταν ἄνθρωπος φωτεινός, αὐθεντικός. Πρόσωπο πράο, προσηνὲς καὶ ἱλαρό. Λευκασμένος διάκονος τοῦ Θεοῦμορφὴ βιβλική, βυζαντινή, σν νὰ ξεπήδησε ἀπὸ κάποια τοιχογραφία. Ξεκίνησε κα ἔζησε ὡς μοναχός. Ἀγάπησε τὸν μοναστικὸβίο, τὸν ποτισμένο μὲ τὴν ἀκατάπαυστη μνήμη τοῦ Θεοῦμὲ τὶς μακρὲς ἱερς ἀκολουθίεςτὴν ἀδιάλειπτη νοερὰπροσευχὴ στὸ κελλὶ καὶ στὰ διακονήματα, τὴ συνεχῆἐξαγόρευση τῶν λογισμῶντὴ συχνὴ θεία κοινωνία, τὶςνηστεῖεςτὶς ἀγρυπνίεςτὴ μελέτη τῆς Γραφῆς καὶ τῶνΠατέρων. Διήνυσε πολλοὺς χρόνους μὲ σκληροὺςἀγῶνεςμὲ αἱματηρὴ θυσία τοῦ “ἐγὼ„, κυνηγώντας τὸοὐσιῶδεςτὴν πνευματική του ὡρίμανσηὑπηρετώνταςτὸν διακαῆ του πόθο νὰ ἀκολουθήσει τὰ ἴχνη τοῦΧριστοῦνὰ Τὸν συναντήσει καὶ νὰ φθάσει στὴν τέλεια ἕνωση μαζί Του. 

Ὁ Γέροντας Ἀγαθόνικος εἶχε ἀκόρεστη πνευματικὴδίψα καὶ ἔνθερμο πόθο νὰ πράττει τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦκαθὼς εἶχε γνωρίσει σὲ βάθος ὅτι «ὁ Θεὸς ἀγάπη ἐστὶ» (Α΄ ω. 4,8) καὶ ὅτι ἡ ἀληθινὴ ἐλευθερία βρίσκεται ἐνΧριστῷΑὐτὸ εἶναι ἡ ἐλευθερίαἔλεγε: ἡ ἀγάπη πρὸς τὸνΘεὸ καὶ τὸν πλησίον. Αὐτὸ εἶναι ἡ ἈλήθειαὌχι μία ἔννοιαἀλλὰ ἕνα Πρόσωπο: ὁ Χριστός. Εἶχεσυνειδητοποιήσει ὅτι ὅσο πιὸ πολὺ ἀγαπᾶς, τόσο πιὸἐλεύθερος εἶσαι, γίνεσαι γαλήνιος, εἰρηνικὸς καὶ ἡ ζωή σου γίνεται ἁγίαἩ πατρική του ἀγάπη καὶ ἡ παράκληση τῶν ἀνθρώπων ὑπῆρξαν τ στοιχεῖα τῆς θεοφιλοῦςδιακονίας του. Γι’ αὐτὸ καὶ ὡς Ποιμενάρχης ἐκεῖ ἔρριχνετὸ βάρος τῆς ποιμαντικῆς του. 

Ἐπέμενε ἀκόμη καὶ διεκήρυσσε τὴν ἀξία τῆςμετάνοιας, τὴν ἀνάγκη νὰ ἔχει ὁ καθένας ἐπίγνωση τῆςἁμαρτωλότητάς του, καθὼς γνώριζε καὶ δίδασκε ὅτιἁμαρτία εἶναι ἡ ἀποστασία ἀπὸ τὴν αἰώνια θεία ζωὴ καὶὄχι ἁπλῶς μία παράβαση ὁρισμένων ἠθικῶν ἀρχῶν.

Πρόβαλλε τὴν ἀξία τῆς καθαρῆς καρδιᾶςγιὰ νὰκατοικήσει ἡ χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καὶ νὰ γεννηθεῖἡ ταπεινοφροσύνη, ἡ μητέρα ὅλων τῶν ἀρετῶνΕἶχε τὴνπνευματικὴ ἐπίγνωση ὅτι ρίζα κάθε ἁμαρτίας, σπόρος τοῦθανάτου, εἶναι ἡ ὑπερηφάνεια, ἡ πανώλεθρη αὐτὴδύναμη, ποὺ ὁδηγεῖ τοὺς ἀνθρώπους μακρυὰ ἀπὸ τὸ Θεό. Ἡ ἐκκοπὴ τοῦ ἰδίου θελήματος καὶ ἡ πορεία τοῦΧριστιανοῦ στὴν ταπεινὴ ὁδὸ τῆς ὑπακοῆς στὸ ἅγιοθέλημα τοῦ Θεοῦ εἶναι προϋποθέσεις γιὰ τὴν πνευματικὴμεταστροφὴ τῆς ψυχῆς ἀπὸ τὴν πτώση στὴν ἁγιότητα καὶτὴ μετάβαση ἀπὸ τὸν θάνατο στὴ ζωή. Ὁ ἴδιοςβδελυσσόταν τὴν ὑπερηφάνειαἀγωνιζόμενος μὲ ἔμπονηὑπομονὴ νὰ γίνει κατ΄ εἰκόνα τοῦ τελείου ἈνθρώπουτοῦΧριστοῦὍταν λειτουργοῦσε θυμοῦμαι, τότε ποὺ τὸνπρωτογνώρισα προσωπικὰ ὡς λαϊκός φοιτητής, ἦτανἱεροπρεπής. Συγκεντρωμένος στ τελούμενα. Ἡ φλογερὴπίστη τοῦ προσέθετε φόβο Θεοῦ. Πρόσεχε μήπως μὲκάποια στοχη κίνηση προσβάλει τὸν Θεό, ναν Θεὸπανοικτίρμοναπρᾶο καὶ ταπεινό. Ὁ ἴδιος μαθήτευε στὰμυστήρια τοῦ Θεοῦ καὶ φρόντιζε συνεχῶς γιὰ τὴνπνευματικὴ του ἀνάβαση. Προέτρεπε τὸ ποίμνιό του σὲσυχνὴ καὶ συνειδητὴ συμμετοχὴ στὴν Τράπεζα τοῦΣώματος καὶ τοῦ Αἵματος τοῦ ΧριστοῦΜιλοῦσε μὲπάθος γιὰ τὸν Αἰώνιο Παρόντα, ποὺ κρύβεται ἀλλὰἐμφανίζεταιὅταν νεκρωθεῖ ὁ παλαιὸς ἄνθρωποςποὺ μὲτὴ ζωοποιὸ Χάρη Του γίνεται «καιν κτίση» (Β' Κορ. 5, 17).

Δίδασκε ὅτι ὅλοι οἱ ἄνθρωποι πρέπει νὰ εἶναιἀναπόσπαστα συνδεδεμένοι μεταξύ τους καὶ μὲ τὸνΧριστό, διότι ἔβλεπε τὴν ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ «ἀγαπήσειςτὸν πλησίον σου ὡς σεαυτὸν» (Μάρκ. 12,30) ὡς μιὰὀντολογικὴ ἀναγκαιότητα. Ὁ ἴδιος φαίνεται ὅτι τὸ εἶχεκατορθώσει. Γι’ αὐτὸ ἦταν ἄνθρωπος ἄκακος μὲ τρυφερὴκαρδιὰ καὶ πολὺ εὐσπλαχνικόςἈγαποῦσε τὸ ποίμνιό του συνολικὰ καὶ τὸν καθένα χωριστά. Γνώριζε τὶς καρδιὲςτῶν ἀνθρώπων καὶ ἔβλεπε διαισθητικ πίσω ἀπὸ τὴμάσκα τῆς εὐπρέπειας τὸν πόνο τοῦ ἄλλου. Φύση γενναιόδωρη, φρόντιζε ἀνιδιοτελῶς τοὺς ἐμπερίστατους, δρώντας ἀθόρυβα, γαλήνια καὶ ἀποτελεσματικάἮτανἁπλὸς καὶ προσηνὴς καὶ δημιουργοῦσε ἄνεση στὸσυνομιλητή του. Συζητοῦσε χωρὶς κενοδοξία καὶἀνθρωπαρέσκειαμὲ εὐγένεια καὶ σεβασμὸ πρὸς τὸνκαθένα, μὲ λόγο ἁπλόἤρεμο, συνετό. 

Προέτρεπε τοὺς πιστοὺς νὰ μὴ ζοῦν ἐγωιστικάαὐτοδικαιωμένοι,  ἀλλὰ νὰ ζητοῦν ἔνθερμα στὴνπροσευχή, νὰ γίνεται τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ στὴ ζωή τους, γιατ μόνο ἔτσι θὰ ἔχουν ἐλπίδα μετοχῆς στὴ Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν.

Ὁ Γέροντας Ἀγαθόνικος ὑπῆρξε γνήσιο τέκνο τῆςἘκκλησίαςμὲ πίστη ἀκράδαντη στὴν ἀλήθεια τοῦδόγματος καὶ τῆς ἱερῆς παράδοσης τῆς ὈρθοδοξίαςἄξιοςΠοιμενάρχης. Παρέδωσε στὸ ποίμνιό του, μὲ λόγο καὶπράξη, τὰ πιὸ βαθιὰ νοήματα τῆς χριστιανικῆςδιδασκαλίας: Τὴν ἐξ ὅλης τῆς ἰσχύος του ἀγάπη πρὸς τὸνΘεό, τὴν ἀγάπη στὸν συνάνθρωπο καὶ ἰδίως στὸν ἐχθρόκαὶ τὴν κατὰ Χριστὸν ταπείνωση. Κυρίως, μωςμᾶςδίδαξε ὅλους μὲ τὴν προσωπικὴ αὐθεντικὴ σωτερικότητάτου

ν τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον ὡς βιαία πνοὴ ἦρθε νὰκαθαρίσει τὸν κόσμο ἀπὸ τὴν ἁμαρτία, ὁ Γέροντας Ἀγαθόνικος ταπεινώθηκε στὴ χάρη τοῦ Θεοῦ καὶ ἔζησετὴν κάθαρση τῆς ὑπάρξεώς του. Ὅσοι τὸν γνώριζαν, στὸφωτεινό του πρόσωπο ἔβλεπαν τὸ καθαρὸ ἦθος του. 

ν τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον ἐνεργεῖ μυστικά, ὁ ἀγαθὸςδοῦλος τοῦ Χριστοῦ Ἀγαθόνικος διῆλθε τὴ ζωή του ἀθόρυβαχωρὶς κομπασμος ἢ ἐπιδείξεις

ν ἅγιος εἶναι ὅποιος ἀνεβαίνει ἀγόγγυστα στὸνΓολγοθᾶ καὶ στὸν σταυρὸ τῆς δοκιμασίας, ὁ Κύριος θέλησε, ἡ καθαρὴ ψυχὴ τοῦ Γέροντα Ἀγαθονίκου νὰριφθεῖ στὸ καμίνι τῆς πολυετοῦς ἀσθένειαςγιὰ νὰκαταστεῖ λαμπρότερη. 

Σ πολλος θ μείνει ζωνταν ἡ σκληρ εἰκόνα ἑνςρρωστου Γέροντα, καθηλωμένου, ἐπ πολλ χρόνια, στκρεβάτι τῆς ἀσθένειας κα τοῦ πόνουΚα ταυτόχρονα ἕνα «γιατ» ν ἔρχεται συνειρμικ στ μυαλό. 

Κι ἐγ πολλς φορς προσπάθησα ν δώσω λογικἐξγηση σ’ αὐτ πο συνέβη στν Προκάτοχό μου. Τελικά, ἡ εἰκόνα αὐτοῦ τοῦ κατάκοιτου ἡλικιωμένουΓέροντα μ ὁδγησε σ ἕναν συμβολισμό:  ἠχηρπροσευχ μιᾶς καθαρῆς καρδιᾶς μέσα στ σιωπ ἑνςἀδύναμου σώματος. 

Προσωπικ ἔχω πεισθεῖ ὅτι αὐτ πο ἔζησε ὁ Γέροντας γαθόνικοςτ τελευταῖα αὐτ χρόνια τῆς ζωῆςτου, δν ἦταν τίποτε ἄλλο παρ ἡ ἀναμον συναντσεωςτῆς ἁγίας ψυχῆς του μ τν Νυμφίο Χριστό. Ἡ γαλήνια μορφή του παρέπεμπε στὴν ἀβασίλευτη εἰρήνη τοῦοὐρανοῦστν Ἀναστάσιμη ἐμπειρία τοῦ Παραδείσου.

Ἔτσι, λοιπόν, παρέδωσε τὸ πνεῦμα του στὸνΔημιουργὸ ὁ ὄντως πνευματικὸς αὐτὸς ἄνθρωποςΔνεἶναιἀσφαλῶςτυχαῖο τ γεγονός οὔτε εἶναι χρονολογικσύμπτωση ἡ τέλεση τῆς Ἀναστάσιμης αὐτῆς ἐξόδιαςἀκολουθίας σήμερα, πο ἑορτάζουμε τν Ἀπόδοση τοῦΠάσχα.

Καὶ τώρα τ νεκρὸ σῶμα του περιμένει τὴν κοινὴἀνάσταση

Ἡ ἀθάνατη ψυχή του δέχεται τὸν στέφανο τῆς ἀρετῆςκαὶ τῆς δικαιοσύνης.

Ἡ μνήμη του αἰώνια !

 πατρικ εὐχή του μαζὶ μας !

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου