Παρασκευή 17 Μαΐου 2013

Στο ίδιο τσουβάλι αγρότες και μεγαλοϊδιοκτήτες αγροτικής γης

http://www.agronews.gr


Με καθαρά εισπρακτική λογική και δίχως ίχνος αναπτυξιακής μέριμνας υλοποιείται ο σχεδιασμός της κυβέρνησης όσον αφορά το νέο φόρο κατοχής αγροτικής γης που πρόκειται να τεθεί σε ισχύ το 2014 στο πλαίσιο του ενοποιημένου φόρου ακινήτων.
Με το πνεύμα που κινείται το οικονομικό επιτελείο, είναι προφανές ότι πάει περίπατο ακόμα και η όποια αναπτυξιακή προοπτική θα μπορούσε να έχει το μέτρο.Με το πνεύμα που κινείται το οικονομικό επιτελείο, είναι προφανές ότι πάει περίπατο ακόμα και η όποια αναπτυξιακή προοπτική θα μπορούσε να έχει το μέτρο.
Με πρόσχημα την αδυναμία των αρμόδιων υπηρεσιών να καθορίσουν εγκαίρως εκείνες τις αντικειμενικές αξίες που θα φέρουν το προσδοκώμενο δημοσιονομικό αποτέλεσμα, το οικονομικό επιτελείο προσανατολίζεται στη «λύση» της οριζόντιας φορολόγησης όλων των εκτάσεων βάσει της επιφάνειάς τους καταλήγοντας σε μια μεσοσταθμική επιβάρυνση της τάξης των 8 – 10 ευρώ ανά στρέμμα.


Πρόκειται για ένα σχέδιο που ουσιαστικά βάζει στο ίδιο τσουβάλι  τους αγρότες καλλιεργητές και τους ετεροεπαγγελματίες ιδιοκτήτες αγροτικής γης. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην αρχική του μορφή προέβλεπε διαφοροποίηση των συντελεστών με κριτήρια μόνο την  τοποθεσία και το είδος των εκτάσεων (π.χ. χαμηλότερη επιβάρυνση για βοσκοτόπους), το αν καλλιεργούνται και τι είδους καλλιέργειες «φιλοξενούν» (μονετείς ή πολυετείς) κ.λπ.

Κατόπιν των αντιδράσεων που προκλήθηκαν (ακόμα και εντός της κυβέρνησης), στη «βελτιωμένη» του εκδοχή προβλέπει χαμηλότερους συντελεστές για τους κατ’ επάγγελμα αγρότες- και πάλι, όμως, μέχρι ενός συγκεκριμένου στρεμματικού ορίου  (προτάθηκαν τα… 20 στρέμματα).

Τα βασικά σημεία του φόρου
 Τα κύρια στοιχεία του σχεδίου στο οποίο έχει καταλήξει η διακομματική επιτροπή για το νέο φόρο ακινήτων (σ.σ. όπως έσπευσε να διευκρινίσει το υπουργείο Οικονομικών, δεν υπάρχουν ακόμα οριστικές αποφάσεις) έχουν ως εξής:
● Tα αγροτεμάχια θα φορολογηθούν με ένα ποσό μεταξύ 8 και 12 ευρώ ανά στρέμμα. Το τελικό ύψος των συντελεστών θα καθοριστεί αναλόγως των εκτός σχεδίου εκτάσεων που έχουν ήδη δηλώσει ή θα δηλώσουν οι φορολογούμενοι.
● Θα υπάρξει διαφοροποίηση του φόρου με τα χαρακτηριστικά της έκτασης, και συγκεκριμένα θα λαμβάνονται υπόψη τα εξής κριτήρια: Καλλιεργήσιμα ή μη, αρδευόμενα ή μη, παραθαλάσσια ή μη, κοντά σε εθνικές οδούς, μονοετούς ή πολυετούς καλλιέργειας, πεδινά, ορεινά ή ημιορεινά.  Έτσι, αγροτεμάχιο που βρίσκεται σε παραθαλάσσιες περιοχές, σε νησιά με έντονη τουριστική κίνηση η επιβάρυνση μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 50 ευρώ ανά στρέμμα. Αντίθετα, καλλιεργούμενες δασικές εκτάσεις και βοσκότοποι  θα φορολογηθούν με πολύ χαμηλότερους συντελεστές.
● Για τις εκτάσεις των κατ’ επάγγελμα αγροτών δεν θα ισχύσει αφορολόγητο. Eξετάζεται, ωστόσο, να θεσπιστεί ένα συγκεκριμένο όριο στρεμμάτων, μέχρι το οποίο θα ισχύουν χαμηλότεροι συντελεστές.  Οι συντελεστές αναμένεται να διαφοροποιούνται ανάλογα με το είδος της καλλιέργειας: Με βάση στοιχεία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και του ΟΠΕΚΕΠΕ που επικαλείται η διακομματική επιτροπή για το σύνολο της χώρας, 25 εκατ. στρέμματα είναι μονοετούς καλλιέργειας, 9 εκατ. στρέμματα είναι ελιές, 3 εκατ. στρ. πολυετούς καλλιέργειας, 23 εκατ. στρ. βοσκότοποι, 6 εκατ. στρ. ιδιωτικά δάση, 150.000 στρ. λατομεία. Σύνολο 66,5 εκατ. στρ., που μας δίνουν περίπου 800 εκατ. ευρώ.
● Σύμφωνα με τα παραπάνω στοιχεία, το υπουργείο Οικονομικών υπολογίζει ότι κάθε φυσικό πρόσωπο έχει στην κατοχή του 4 στρέμματα εκτός σχεδίου γης, ενώ η μέση αγροτική καλλιέργεια είναι 35 στρέμματα. Έτσι, για έναν μέσο αγρότη, ο ενιαίος φόρος ακινήτων θα κυμανθεί ετησίως μεταξύ 140 – 210 ευρώ, ενώ για τον φορολογούμενο

Ο «αναπτυξιακός χαρακτήρας» αγνοείται…
Σε κάθε περίπτωση, με το πνεύμα που κινείται το υπουργείο Οικονομικών, είναι προφανές ότι η όποια αναπτυξιακή προοπτική θα μπορούσε να έχει για τον πρωτογενή τομέα και τους πραγματικούς επαγγελματίες του χώρου η φορολόγηση των αγροτεμαχίων πάει... περίπατο.  Όπως είχαν γράψει σε παλαιότερα ρεπορτάζ το Agronews και η Agrenda, ο εν λόγω  φόρος, πέρα από «αναγκαίο κακό» θα μπορούσε, υπό προϋποθέσεις (π.χ. δημιουργώντας αντικίνητρα στους ετεροεπαγγελματίες κατόχους γεωργικής γης που όμως δεν την καλλιεργούν) να λειτουργήσει ως ένα εργαλείο ανακατανομής αγροτικής γης υπέρ των επαγγελματιών παραγωγών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου