Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2013

Έρευνα για τη συμπεριφορά των χρηστών στα social media και οι επιπτώσεις στην ασφάλεια προσωπικών στοιχείων

Έρευνα για τη συμπεριφορά των χρηστών στα social media και οι επιπτώσεις στην ασφάλεια προσωπικών στοιχείων

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα ευρήματα πρόσφατης έρευνας σχετικά με τη συμπεριφορά των χρηστών στα social media, που διεξήγαγε η εταιρεία ερευνών Harris Interactive σε περισσότερους από 2.000 ενήλικες στις ΗΠΑ για λογαριασμό της ESET.

Σύμφωνα με την έρευνα, τέσσερις στους πέντε ερωτηθέντες είναι χρήστες των social media (82%), γεγονός που αποδεικνύει ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν ένα επικοινωνιακό εργαλείο που κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος, τόσο για ιδιώτες όσο και για εταιρείες, αυξάνοντας επακόλουθα τη σημασία της ασφάλειας και του σεβασμού της ιδιωτικής ζωής.

Σε σχετική ερώτηση, οι ερωτώμενοι καταδεικνύουν με ποσοστό 64% την ατομική υπευθυνότητα ως τον κυριότερο παράγοντα της online ασφάλειας, με τους παρόχους πρόσβασης Διαδικτύου ή αλλιώς Internet Service Provider / ISP (17%) και τα ίδια τα social media (12%) να καταλαμβάνουν τη δεύτερη και την τρίτη θέση αντίστοιχα.



Ωστόσο, διερευνώντας κατά πόσο η υπεύθυνη αυτή συμπεριφορά εφαρμόζεται στην πράξη, διαπιστώθηκε πως μόνο το 28% των ερωτηθέντων είναι ενημερωμένο για τις πολιτικές και τις ρυθμίσεις απορρήτου των λογαριασμών του, τη στιγμή που ένα 51% δεν έχει ασχοληθεί ποτέ.

Ένας στους πέντε χρήστες δεν έχει αλλάξει ποτέ τις ρυθμίσεις στους λογαριασμούς του στα social media, γεγονός που προβληματίζει ιδιαίτερα, αν αναλογιστούμε ότι οι προεπιλεγμένες ρυθμίσεις εξυπηρετούν τη χρήση όσο το δυνατόν περισσότερων πληροφοριών για τον χρήστη από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πρόσφατη κίνηση του Facebook να επεκτείνει τη δυνατότητα αναζήτησης ατόμων ακόμη κι όταν δεν θέλουν το προφίλ τους να είναι ορατό, καθώς και της Google να χρησιμοποιήσει τα ονόματα των χρηστών του «Google+» παράλληλα με τις διαφημίσεις προϊόντων. Οι χρήστες μπορούν να εξαιρεθούν και από τις δύο παραπάνω περιπτώσεις, εφόσον έχουν φροντίσει να ελέγξουν τις πρόσφατες αλλαγές στις ρυθμίσεις των λογαριασμών τους.






Το 28% των χρηστών social media δηλώνει ότι έχει πέσει θύμα των κυβερνο-εγκληματιών σε έναν ή και περισσότερους λογαριασμούς. Μάλιστα, σε περισσότερους από τους μισούς αυτούς χρήστες, η επίθεση πραγματοποιήθηκε το τελευταίο έτος, τη στιγμή που ένα συντριπτικό 91% έχει λάβει τουλάχιστον ένα ύποπτο ηλεκτρονικό μήνυμα. Παρόλο που ως ύποπτα θεωρούνται κυρίως τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail), ένας στους τρεις χρήστες αναγνωρίζει ως ύποπτα και μηνύματα σε social media, ενώ πάνω από ένας στους πέντε αντιμετώπισε malware ή συνδέσμους με κακόβουλο λογισμικό στα κοινωνικά δίκτυα. Το 86% εκφράζει ανησυχίες για ιούς ή και κυβερνο-εγκληματίες όταν επισκέπτεται τις αγαπημένες του ιστοσελίδες και, δυστυχώς, μόνο το 35% θεωρεί ότι οι ιστότοποι διεξάγουν ικανοποιητικό έλεγχο και φιλτράρισμα του κακόβουλου κώδικα.

Αξίζει, ωστόσο, να σημειώσουμε και μερικές θετικές ενδείξεις, όπως το γεγονός ότι το 33% έχει αναφέρει ύποπτες ενδείξεις ή μηνύματα που έχει λάβει σε διαχειριστή, ενώ αρκετοί χρήστες επικοινωνούν με φίλους τους όταν εντοπίζουν προβλήματα - το 30% των ατόμων των οποίων το προφίλ είχε πέσει θύμα επίθεσης ειδοποιήθηκε από φίλους. Ακόμη πιο ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι ένα σημαντικό ποσοστό χρηστών συμπεριφέρεται με υπευθυνότητα χωρίς να έχει προηγηθεί επίσημη εκπαίδευση, καθώς μόνο το 27% εξ αυτών έχει καταρτιστεί σχετικά με την online ασφάλεια.



Λαμβάνοντας υπ' όψιν τα παραπάνω ευρήματα και δεδομένου ότι οι χρήστες των social media αυξάνονται συνεχώς, η ESET προτείνει για την ασφαλή περιήγηση και απόλαυσή τους την ορθή διαχείριση, ως αποτέλεσμα της συνεχούς ενημέρωσης και εκπαίδευσης, σε συνδυασμό με τη χρήση των σωστών εργαλείων. Ως προς το τελευταίο, η ESET διαθέτει δωρεάν την εφαρμογή ESET Social Media Scanner που προσφέρει έλεγχο και προφύλαξη από κακόβουλο περιεχόμενο στους λογαριασμούς των χρηστών και των φιλών τους στα social media (Facebook και Twitter). Η λύση επιτρέπει στον χρήστη να επιλέξει προγραμματισμένες και on-demand σαρώσεις, για να ανακαλύψει τυχόν απειλές και να ελέγξει το τρέχον επίπεδο προστασίας, προτείνοντας αλλαγές στις ρυθμίσεις ασφάλειας, με αποτέλεσμα την καλύτερη διαχείριση του προφίλ του στα social media, την προστασία όσων λογαριασμών επιθυμεί, δικών του, των φίλων και της οικογένειάς του. Η εφαρμογή Social Media Scanner βρίσκεται στον ακόλουθο σύνδεσμο: http://www.eset.com/int/social-media-scanner/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου