ΕΣΠΑ: ΔΥΟ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΕΙΧΝΟΥΝ
ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ
Τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η
χώρα τούτη την εποχή τις γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά, αφού τις βιώνουμε
καθημερινά. Δεν υπάρχει συνεπώς λόγος να αναφερθούμε σε λεπτομέρειες, ούτε και
να κοιτάξουμε πίσω για το πώς φτάσαμε εδώ, ή αν θα μπορούσαμε να είμαστε σε
καλύτερη μοίρα. Που σαφώς και θα μπορούσαμε!
Αξίζει όμως να επικεντρωθούμε στο
σημαντικό, ίσως και μοναδικό εργαλείο για ρευστότητα και ανάπτυξη, αυτή τη
στιγμή, που δεν είναι άλλο από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς, το ΕΣΠΑ.
Το δεδομένο αυτή τη στιγμή είναι
ότι υπάρχουν περίπου 15 δισ.
ευρώ για την Ελλάδα στα Ευρωπαϊκά ταμεία στα
πλαίσια του ΕΣΠΑ που δυστυχώς είναι «παγωμένα» και αναξιοποίητα. Χρήματα που θα
μπορούσαν να δώσουν πολύτιμη ρευστότητα στην αγορά και χιλιάδες θέσεις
εργασίας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του
Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων από
το σύνολο των 24,3 δισ. Ευρώ για την περίοδο 2007-2013, μόλις τα 9,2 δισ. ευρώ,
δηλαδή περίπου το 38% έχει αξιοποιηθεί και καταβληθεί για έργα στην Ελληνική
επικράτεια.
Οι λόγοι της καθυστέρησης είναι
λίγο-πολύ γνωστοί (γραφειοκρατία, χρονοβόρες διαδικασίες έγκρισης, δικαστικές
επιπλοκές, κτλ), που όμως το τελευταίο διάστημα διαφαίνεται μια διάθεση να
ξεπεραστούν με ταχείς ρυθμούς και μεταρρυθμίσεις.
Ένα εξίσου σημαντικό πρόβλημα
είναι η έλλειψη ρευστότητας των τραπεζών, οι οποίες, μετά το κούρεμα (PSI), δεν διαθέτουν τα
απαραίτητα χρήματα για να προχωρήσουν στη δανειοδότηση των ιδιωτικών
επιχειρηματικών σχεδίων που εντάσσονται στο ΕΣΠΑ. Με αποτέλεσμα να έχουν
σταματήσει και τα Υπουργεία να προκηρύσσουν προγράμματα, που είναι ήδη έτοιμα.
Αναγκαστικά όλοι περιμένουν την
ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και την εκταμίευση της δόσης από την Τρόικα,
προκειμένου τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να μπορέσουν να ξεκινήσουν να χρηματοδοτούν
την αγορά και να υποστηρίξουν δανειακά τις επενδύσεις. Ενδεικτικά αναφέρουμε
ότι μόνο η χρηματοδότηση των τεσσάρων μεγάλων αυτοκινητοδρόμων «Αιγαίου»,
«Κεντρικής Ελλάδος», «Ολυμπία Οδός» και «Ιωνία Οδός», μπορούν να δημιουργήσουν
έως και 60.000 θέσεις εργασίας σε όλη την Ελλάδα.
Τη σπουδαιότητα της ενεργοποίησης
και της άμεσης αξιοποίησης των χρημάτων του ΕΣΠΑ αποδεικνύει και εμπράκτως το
Υπουργείο Ανάπτυξης, καθώς τις τελευταίες ημέρες πήρε δυο αποφάσεις που
δείχνουν την αποφασιστικότητα για άμεση ενίσχυση της ρευστότητας στην αγορά .
Η πρώτη
απόφαση αφορά στην αύξηση της δημόσιας δαπάνης κατά 51,2 εκατ. Ευρώ (από τα αρχικά
72 εκατ. ευρώ σε 123,2 εκατ. ευρώ) του επιχειρηματικού προγράμματος «Εθνικό
Αποθεματικό Απροβλέπτων» του ΕΣΠΑ 2007-2013, που σαν στόχο έχει την στήριξη των
επιχειρήσεων και της απασχόλησης. Έτσι, σε αυτό το πρόγραμμα εντάχθηκαν 3.207
νέες επιχειρήσεις, πέρα από τις 2.228 που είχαν αρχικά ενταχθεί.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο στην
Πιερία υπολογίζεται ότι από το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα «πέσει» άμεσα ρευστό
χρήμα της τάξεως των 2,4 εκατ. ευρώ (εγκρίθηκαν περί τις 80 επιχειρήσεις).
Και η δεύτερη απόφαση
έχει να κάνει με την αναθεωρημένη πρόταση που κατέθεσε στην Κομισιόν την
προηγούμενη εβδομάδα ο Υπουργός κ.Κωστής Χατζηδάκης, για την ανακατανομή των
πόρων του ΕΣΠΑ υπέρ των προγραμμάτων για τη στήριξη των μικρομεσαίων
επιχειρήσεων. Με την αναθεώρηση δίνεται έμφαση σε τρεις τομείς:
α) Στη στήριξη των μικρομεσαίων
επιχειρήσεων, μέσω του νέου κύκλου προκήρυξης κρατικών ενισχύσεων για την
αύξηση της ανταγωνιστικότητας τους.
β) Στη στήριξη της παραγωγικής
επιχειρηματικότητας, μέσω του νέου Επενδυτικού Νόμου.
γ) Στη στήριξη του εξαγωγικού
χαρακτήρα των Ελληνικών επιχειρήσεων.
Οι αποφάσεις αυτές δείχνουν αφενός
την διάθεση για να παρακαμθούν οι αρτηριοσκληρώσεις του παρελθόντος και
αφετέρου ότι η ηγεσία του Υπουργείου έχει πιάσει το σφυγμό της αγοράς και
φαίνεται διατεθειμένη να βρει λύσεις στις σημερινές δύσκολες συνθήκες, που έχουν
αλλάξει δραματικά από τότε που σχεδιάστηκε το ΕΣΠΑ 2007-2013 (το 2005-2006),
ώστε να αξιοποιηθεί στο έπακρον και το τελευταίο λεπτό του ευρώ των Ευρωπαϊκών
προγραμμάτων.
Ξενοφών Ε. Μπαραλιάκος
Οικονομολόγος
Πολιτευτής ΝΔ Πιερίας
fbaraliakos@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου